Ben je strafbaar wanneer je getuige bent van een zelfmoord, c.q. aanwezig bent bij .....?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Dit kan eventueel strafbaar zijn. Dat heet "verlating van hulpbehoevenden". Als je getuige bent van iemands "onmiddellijk levensgevaar" en je kunt hulp bieden zonder zelf in gevaar te komen, ben je strafbaar (artikel 450 van het Wetboek van Strafrecht). Maar dit delict is niet speciaal geschreven voor mensen die zichzelf in levensgevaar brengen, daar zal de rechter rekening mee houden.
Als je iemand aanzet tot zelfmoord, of de middelen verschaft, dan ben je zeker strafbaar; dat is zelfs een misdrijf (artikelen 293 en 294 van het Wetboek van Strafrecht). Tenzij je het als arts doet en alle zorgvuldigheidsregels in acht neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, je bent dan getuige.

Als je mee hebt gewerkt aan het tot stand laten komen van de zelfmoord, dan ben je medeplichtig vanwege levensberoving bij een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de situatie. Als iemand zich door z'n kop schiet voordat je ook maar iets kon doen niet maar als je uren hebt zitten kijken hoe iemand z'n polsen doorsnijdt en je doet niks om het te verhinderen wel lijkt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je alleen maar toekeek is dit niet strafbaar, ik zelf vind dit een beetje vreemd, maarja, er zijn wel meer wettelijke rare dingen...
Hulp bij zelfdoding is strafbaar. Erbij aanwezig, of er getuige van zijn, niet.

Daarnaast zou je hooguit nog het verwijt gemaakt kunnen worden dat je iemand je hulp hebt onthouden, in een situatie waarin bijvoorbeeld iemand bloedend op de grond ligt en je geen arts of ambulance waarschuwt. Maar zeker in gevallen waarin de zelfdoding heel overwogen en gepland was, is wel beschreven dat mensen afscheid namen van familie en vrienden, en in hun bijzijn dan een overdosis pillen namen. Zolang er niemand is die helpt in de zin van het aangeven of fijnmalen van pillen, is het niet strafbaar om in zo'n situatie aanwezig te zijn zonder een poging te doen om de zelfmoord te voorkomen.