Is de auto claxon een formeel bewust vastgestelde toon? zo ja waarom deze?

De auto claxon kan soms heel indringend cq bot klinken en ook wel eens juist agressie op roepen. Is wel eens onderzocht/voorgesteld om een andere toon te gebruiken die ook oplettend werkt maar misschien wat vriendelijker of zo?

erotisi
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een claxon moet ten minste 105 dB en mag ten hoogste 118 dB produceren. Daarnaast moet het een ééntonige klank zijn.

(Terzijde, het is zelfs verboden om een meertonige hoorn ingebouwd te hebben ongeacht of hij is aangesloten of niet.)