Wordt BTW verrekening van huurprijs winkelpand beïnvloed door bewoning?

In een huurcontract t.b.v. een (kleding)winkel is sprake van winkelruimte met de mogelijkheid tot bewoning op de bovenetage door de huurder. (omdat de bovenetage slechts te bereiken is via die winkel). De BTW teruggave over de huurprijs wordt bij de belasting verrekend. Als de bovenetage daadwerkelijk bewoond gaat worden (door huurder van de winkel) verandert dat dan iets aan de te verrekenen BTW?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dan is dat stuk niet meer zakelijk

Het beste antwoord

Alle bedrijfskosten, waarvan een gedeelte privé gebruikt wordt, dus waaraan je als ondernemer voordeel hebt, moet evenredig als inkomsten in privé aangemerkt worden. Daarover moet dan ook evenredig deel btw betaald worden door de ondernemer. Wat je het beste kunt doen, is de minimaal redelijke huurprijs vaststellen, adv het puntenstelsel van de huur commissie. dat zou nog wel eens heel gunstig kunnen uitvallen doordat er geen eigen ingang is. Het te betalen bedrag btw zal dan niet heel hoog zijn.
Ook kan je eens kijken of de huurprijs per m2 van de winkel overeenkomt met de rest van de straat. Misschien heb je de woonruimte er wel voor een appel en een ei bij. Verreken je alleen dat.