Als ik geld pin bij de tapper en ik word overvallen mag ik dan de dader verwonden cq doden.?

Heb wel eens veel moeten pinnen in het donker en toen een groot slagersmes bij me gestoken, daarmee steek je iemand zomaar dood.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als de dief een mes of pistool heeft begint hij dus met je te bedreigen om je geld te stelen, noodweer dus.? Hij/zij begint immers en ik heb geen strafblad even ter info.!

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee natuurlijk mag dit niet,je mag wel geweld in proporties gebruiken,maar iemand dood steken mag niet.

Nee, je mag iemand niet doden. Het moet proportioneel geweld zijn, geeft hij jou een klap is het niet de bedoeling dat je hem steekt. Verwonden zal bij de rechter vaak worden gezien als 'noodweer' maar doden = gevangenis (meestal)

Je mag nooit iemand doden! Wat je mag en kan doen is de aanvaller met "genoeg" agressie aanvallen om je goed te verdedigen. Je kunt iemand beter met de 'hand' op afstand houden en af en toe een tik geven, dan iemand met mes of pistool te verwonden/doden. Toegevoegd na 2 minuten: De goede term is "proportioneel" geweld. Ik kon hier niet opkomen en gebruik "genoeg" agressie.

Je mag jezelf verdedigen, maar in de situatie die je hier noemt zal een beroep op noodweer niet slagen. Er kan alleen sprake zijn van noodweer wanneer je je niet uit een situatie van directe dreiging kunt onttrekken en geweld dus echt de enige optie is. Als voorbeeld wordt wel genoemd iemand die via de voordeur jouw huis binnendringt terwijl jij via de achterdeur naar buiten kunt gaan. Als je dan de indringer tegemoet gaat en knock-out slaat, kun je niet zondemeer een beroep doen op noodweer. Maar er is dus geen sprake van noodweer wanneer je een andere mogelijkheid hebt om je aan de dreiging te onttrekken. In het geval dat iemand een vuurwapen op je richt en je om geld vraagt, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je een goede kans hebt dat je géén gevaar loopt wanneer je hem geeft wat hij wil: geld. En als er geen sprake is van een vuurwapen maar van een knuppel en jij bent gezond van lijf en leden, kun je het ook nog op een lopen zetten. Nu kan noodweer ook gelden wanneer je een goed beschermt, en ik neem aan dat geld daar ook onder valt. Wat dat betreft mag je dus wel pogen om uit de situatie weg te komen met je geld nog in je zak. Maar dan geldt bij noodweer nog altijd dat het geweld proportioneel moet zijn ten opzichte van de dreiging, maar ook ten opzichte van datgene wat je verdedigt. En het geld dat je uit de flappentap haalt is simpelweg NOOIT een mensenleven waard. Je kunt dus geen noodweer claimen als je iemand doodt die je geldt probeert af te nemen. Er kan eventueel wél sprake zijn van noodweer of noodweerexces wanneer je iemand doodt die anders jou zou hebben gedood. Verder moet voor noodweer duidelijk zijn dat je hebt gekozen voor die wijze van verdedigen waarmee je de ander het minste letsel toebrengt. Dus een mes grijpen in een situatie waarin je je ook zonder wapen adequaat had kunnen verdedigen, mag niet. Maar er is nog een punt: het meenemen van een wapen naar de flappentap zal door een rechter al snel gezien worden als het zoeken van provocatie. Blijkbaar ben je er dan niet op uit om altijd te kiezen voor de uitweg met het minste geweld. En als je iemand op die manier doodsteekt, kan er misschien zelfs - afhankelijk van de situatie - sprake zijn van voorwaardelijke opzet: als je met een groot slagersmes de straat op gaat en van plan bent dat te gebruiken, houd je er min of meer rekening mee dat je iemand kunt/zult doden. En als een rechter dát aannemelijk vindt, dan ben je heel ver weg van een beroep op noodweer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100