In welke mate kan je benamingen van Harry Potter gebruiken in een eigen spel?

Sinds een tijd werken we aan een nieuw spel: Wizarding World. Hierin creëren we een magische wereld waarin een gebruiker een tovenaar/heks kan zijn, gebaseerd op het idee van Harry Potter, maar toch compleet anders.

Nu vroeg ik me af in welke mate er toch benamingen in kunnen komen. Heel wat fabeldieren zijn bijvoorbeeld afgeleid van echte verhalen, deze kunnen volgens mij dan ook perfect gebruikt worden. Maar wat bestond er al en waar staat er copyright of dergelijke op?

Ik heb het vooral over: wezens, dorpjes, zwerkbal (en alles wat ermee te maken heeft), karakters, ...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het spel voor eigen gebruik is.
Leef je uit. Ga je er geld aan verdienen, dan zal de bedenker (copyright houder) als die er is (zal van benaming afhangen) moeilijk kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bedoeling is om een freemium spel te maken: Grotendeels gratis, maar met bepaalde zaken die je extra kan kopen. En met bv. VIP-accounts etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat er geld aan verdienen en verspreiden dus. :)

Het beste antwoord

Als je namen uit Harry Potter gaat gebruiken raak je heel snel aan het auteursrecht.
De beheerders van Harry Potter zijn ook niet mild. Zo hebben ze fansites aangeklaagd, en ook iemand die een encyclopedie van Harry Potter had samengesteld.
Ze pakken iedereen aan die probeert mee te liften op het succes van Harry Potter, niet alleen mensen die boeken of films kopiëren.

Generieke dingen (heksen, draken, vliegen op bezems) kun je gebruiken.

Als je dingen beschrijft maar niet met name noemt, kun je een eind gaan.
Zo kun je 'zwerkbal' niet noemen en niet de regels van dat spel, met de grote en kleine ballen kopiëren.
Maar heksenvoetbal of vliegende-bezem-vollybal is iets anders.

Een heksenschool is universeel. Maar als hij zich in een kasteel bevindt met sprekende portretten, schuivende trappen en vier groepen van studenten; en als die studenten een balspel vanaf hun bezems spelen - dan ga je naar plagiaat oftewel overnemen.
Bij namen ben je overduidelijk aan het overnemen en daar kun je problemen mee verwachten.

Advies:
- Leg meer nadruk op generieke dingen
- dupliceer geen namen uit Harry Potter
- Laat je op een of twee onderdelen inspireren door Harry Potter (een toverschool bijvoorbeeld) maar geef er je eigen draai aan, maak er geen kopie van.