Mag ik zomaar een kraampje voor mijn huis zetten en spullen verkopen ?

Ik ruim regelmatig mijn huis op. En ik dacht zo aan die Amerikanen die een garagesale doen. Vanuit hun garage spullen verkopen. Nou heb ik geen garage, maar ik dacht, mag ik een kraampje in mijn voortuin zetten en op die manier mijn spullen verkopen ? Het is een huurhuis. Het gaat er niet om of ik iets verkoop of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
41.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.goeievraag.nl/.../spullen-verkopen-gebied-vergunning.229040

Het beste antwoord

Dat mag! zolang je het kraampje op je eigen terrein houdt dus niet op de openbare weg.

Vanuit je eigen huis (gehuurd of eigendom maakt niet uit), de tuin maakt daar ook deel van uit, is iedereen vrij om te doen wat hij wil, dus ook (eigen) spullen verkopen.
Zolang je maar geen overlast veroorzaakt voor buren/ omwonenden. En dan nog zal die verkoop op zich niet verboden kunnen worden, alleen de overlastgevende activiteit.

Voor kraampjes die je op de openbare weg plaatst moet je vergunning of ontheffing vragen, maar dat wordt over het algemeen niet verleend of gegeven.

Die zgn. garage sales worden ook hier in Nederland steeds populairder en trekken veel publiek.
Het is superleuk om te doen en je zal verbaast zijn wat men nog voor je spullen geeft. Zo heb ik zelf 30 jaar geleden eens zo'n sale gedaan met baby spullen... van kleertjes tot kinderkamer accessoires. In 2 dagen waren we los!

Ik zeg...DOEN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat mag je alleen op koninginnedag zonder vergunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
op straat ja, maar in de voortuin ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen gebruikte goederen mag je ten alle tijden verkopen, een site zoals marktplaats heeft anders geen recht van bestaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via marktplaats is iets anders dan op straat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook vraagsteller doet het niet op de straat (openbare weg) maar in haar tuin. En daar gelden dezelfde regels als binnen in haar huiskamer, verkoop van eigen artikelen is toegestaan als het geen handelsactiviteiten zijn.
Is afhankelijk van wat voor kraam je hebt.

Gebruik je een tent of een paar tafels als kraam is er niet veel aan te doen als de kraam geheel in je voortuin staat en de mensen die iets willen kopen ook daadwerkelijk op het door jou gehuurde grondgebied moeten komen.

Gebruik je een officiële marktkraam heb je iets moeten huren of kopen om de verkoop gestalte te doen geven en kan de gemeente het aanmerken als een georganiseerde verkoop die een vergunning behoeft.

Moeten de mensen op de weg (voetpad / trottoir) blijven staan om iets te kopen kan er een proces-verbaal uitgereikt worden op grond van artikel 5 van de WVW, je levert namelijk dan een obstructie aan het verkeer waardoor het verkeer in gevaar kan komen.