Kun je geld erfen van iemand die je hebt vermoord?

Vb: Ik ben getrouwd met mijn vrouw. Als ze op natuurlijke wijze overlijdt dan erf ik haar geld. Stel nu eens dat ik haar vermoord en wordt veroordeeld voor deze moord. Erf ik dan nog steeds haar geld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Interessante vraag. Ik heb door jouw vraag ook vragen gekregen en hier geplaatst. Mocht je plannen hebben om je vrouw om zeep te helpen...
De recherche kijkt altijd als eerste naar de echtgenoot. Dan is deze vraag natuurlijk al verdacht ;-) Ik ga er gewoon vanuit dat het om een voorbeeld gaat. En heb bovenstaande reactie gemeld bij de moderators. Mijn vraag: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/631614/gebeurt-ten-onrechte-erfenis-afgenomen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij deze situatie is artikel 3 van Boek 4 van het Burgerlijk wetboek van toepassing is.
Degene die veroordeeld is voor moord heeft geen recht op de erfenis. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2017-09-01#Boek4_Titeldeel1_Artikel3
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Heervoldemort jouw vragen zijn ook wel interresant ja.

Antwoorden (1)

Nee, dan erf je niets. Op grond van zogenaamde onwaardigheid verlies je dan het recht op de erfenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelfs bij een poging tot moord op je vouw verspeel je je erfrecht al, dus bezint eer ge begint ;-)