mag een gemeente na 20 jaar nog handhaven

Ik heb meer dan 20 jaar geleden een schuur gebouwd,zonder vergunning, achter in mijn tuin. De gemeente weet(aantoonbaar) al jaren van die schuur, na een bezoek van een boa moet ik hem nou afbreken. Kan dat zo maar nadat ze hem 20 jaar gedoogd hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het NIET hard te spelen zeg zo iets als o wat erg wat dom v mij ! Mag de schuur zeg zo over 2 jaar ,of ik ga toch tzt verhuizen dan is de schuur ook weg , (gewoon tijd kopen ) van uit stel komt afstel . Anders typisch gevalletje rijdende rechter . :) lukt het niet ! Inderdaad de rijdende rechter is een beter wapen dan de gewone rechts gang , dan moeten ze met naam en gezicht op tv . :( dus zeg zo achteloos mogelijk mag ik u naam en afdeling en de naam van uw chef doorgeven aan de redactie :) en niet dreigen zo lief en rustig mogelijk en dan ook gewoon doen !! Let op meestal direct iets mogelijk:) . Succes

Het beste antwoord

Ik adviseer je, net als andere antwoordgevers, om juridisch advies in te winnen bij een advocaat of het Juridisch Loket.

Ik geef je een grote kans dat je de schuur (uiteindelijk) gewoon kan laten staan. Een overheidsorgaan is namelijk verplicht zich te houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Één van die beginselen is het rechtszekerheidsbeginsel. Naar mijn mening is dat beginsel hier van toepassing, terwijl er overigens ook andere beginselen van behoorlijk bestuur van toepassing zouden kunnen zijn.

Voor meer informatie over de beginselen van behoorlijk bestuur verwijs ik je naar wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_beginselen_van_behoorlijk_bestuur

Het rechtszekerheidbeginsel houdt in dat de overheid haar besluiten zó moet formuleren dat de burger precies weet waar hij aan toe is of wat de overheid van hem verlangt. Bovendien moet de overheid de geldende rechtsregels juist en consequent toepassen.

Het impliciete besluit van de gemeente in het verleden geen vergunningaanvraag van je te eisen, geldt nog steeds. Ik noem het besluit impliciet, omdat de gemeente niet actief toestemming heeft gegeven voor de bouw, maar tegelijkertijd de bouw ook niet heeft verboden (of kort na de bouw heeft geëist dat de schuur werd afgebroken). De gemeente deed eigenlijk niets, als ik het goed begrijp. Ze was wel op de hoogte van het feit dat de schuur zonder vergunning was gebouwd, maar greep jarenlang niet in. Nu de gemeente op het oude besluit lijkt terug te komen, voldoet zij daarmee niet (meer) aan het rechtszekerheidsbeginsel.

In de correspondentie die je nu samen met een juridisch adviseur kan opstellen en naar de gemeente kan sturen, kan je refereren aan dit beginsel. Zoals ik al aangaf, is het mogelijk dat ook andere beginselen van behoorlijk bestuur van toepassing zijn. Dit kan je samen met een juridisch adviseur bekijken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om je vraag: "Mag een gemeente na 20 jaar nog handhaven?" te beantwoorden: Nee, dat mag een gemeente (in het beschreven geval van een zonder vergunning gebouwde schuur) naar mijn mening niet, want dan voldoet zij niet aan het rechtszekerheidbeginsel: een van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt er aan of het toen der tijd verplicht was om een vergunning daar voor aan te vragen, zoniet dan sta je in je recht was het wel verplicht, dan kan je een probleem hebben maar als je de gemeente belt en situatie uitleg als je geluk hebt.t dan kan het gelaten worden zoals het is

Toegevoegd na 1 minuut:
Ligt maar net aan hou sopeel je gemeente is, gemeente hier is heel soepel, maar sommige gemeentes is het zeer strak qua regels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te bouwen heb je (ook vroeger al) altijd een vergunning nodig. Het feit dat de gemeente dat wist en daar geen aktie op heeft ondernomen kan in een rechtszaak de doorslag geven.

Je zult toch juridisch advies moeten inwinnen: rechtsbijstandverzekering, gratis spreekuur bij een advocaat en het juridisch loket raadplegen zijn enkele mogelijkheden.

Je kunt het beste eerst eens met de gemeente gaan praten. Haalt dat niets uit dan kun je via een van de hiervoor genoemde instanties je kansen bespreken in een eventueel te voeren rechtszaak. Want geeft de gemeeente niet toe dan zul je toch naar de rechter moeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
zie onderstaande link voor gratis advies bij het juridisch loket
Ceeve