1 jaar winkelverbod voor het stelen van 1 blikje frisdrank, TERECHT ?

11 jarige jongen door politie en winkel gestraft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Ha, die Addick;

Ik denk dat dit eerder in het rechtsgevoel van de winkelier voorziet dan in een correctie van het gedrag van jongen. Natuurlijk moet er recht gelden, maar waarom zou die knaap niet gewoon naar een andere winkel gaan, beter opletten en weer hetzelfde flikken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

ik vind dit een beetje overdreven,
laat zo`n jongetje gewoon een week winkelstraten schoonmaken ofzo
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er een verschil tussen een portemonnee en een blikje fris? Zodra je het een goed praat is het andere ook goed. Of is voor jouw het stelen van een portemonnee bij een Nederlander niet goed maar bij een toerist wel??
rebecca
14 jaar geleden
ik denk als hij de straat schoonmaakt op deze leeftijd dat hij zich doodschaamt voor zijn vriendjes,
als hij een jaar niet mag winkelen daar gaat hij wel ergens anders heen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met je eens Rebecca. +
Het is wel fors, maar zo leert hij in ieder geval het verschil tussen mijn en dijn en alleeen voor niets de zon op gaat. Gaat hij toch naar een andere winkel toe, er zijn er zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Hij gaat maar ergens anders heen.

had die maar niet moeten jatten. Je blijft gewoonmet je klauwen van ander mans spul af. Zou het je minder verbazen als de persoon in kwestie een mercedes had gejat en de dealer had gezegt: Jij komt het komende jaar niet meer in mijn autohandel?

Diefstal is Diefstal, ongeacht de waarde van het gestolene
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet verandert zo snel, wat gisteren nog kon, mag vandaag niet meer en wordt morgen tot een zwaar misdrijf gerekend...

Als het vandaag niet terecht is, dan is het morgen terecht...

En ik zeg je als er steeds zwaarder gestraft wordt, dan wordt binnenkort de doodstraf weer ingevoerd, eerst voor superzware gevallen en later is het gewoon standaard...

DNA-materiaal, dat was voorheen ook voor superzware gevallen, nu is het standaard geworden, zo maar en het wordt 30 jaar bewaard...

Nee over justitie kun je nooit zeggen of het terecht is, gisteren niet en morgen wel...

Het verandert waar je bij staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diefstal is een ernstig misdrijf. Dat DNA verhaal is inderdaad wat, bij iedereen die gearresteerd wordt voor iets waar gevangenisstraf op staat mag DNA afgenomen worden dat tot in de eeuwigheid bewaard wordt. Het Verenigd Koninkrijk had een zaak verloren met dat als onderwerp, waardoor zij het niet meer zo mochten doen, maar Nederland gaat vrolijk verder.
Het is een jongen met (nu al) een verleden bij deze super.
Ik vind het ook wel mooi dat in dit geval het besluit wordt genomen zonder inschakelen van een instelling voor jeugdzorg of kinder bescherming. Bovendien zijn er toch meer winkels..... waar hij verder kan shoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut...

Voordat je het weet komt die jongen iedere dag terug. En als de supermarkten daar net zo vaak open zijn als hier dan praat je toch over 363 blikjes frisdrank per jaar. En dat zijn dan weer ruim 15 traytjes frisdrank á 27 cent inkoop is weer een verliespost van bijna 100 euro...

Toegevoegd na 6 minuten:
En als je er dan een stuk of 10 rond hebt lopen dan kan je net die ene noodzakelijke cassèrre niet in dienst nemen...

Dus zo'n kind moet je direct hard afstraffen. Voordat je het weet heb je de toekomstige Holleder uit je zaak verbannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als winkelier heb je het recht om iemand de toegang te ontzeggen.
Misschien is het een zware maatregel, maar je weet niet of de winkelier al heel vaak het vermoeden had dat deze jongen iets onbetaald heeft meegenomen.
Of misschien zijn er wel heel veel van deze jongens die allemaal in de winkel iets meenemen... en de winkelier wil een voorbeeld stellen.

Nee, het is niet zonder meer te zeggen of het terecht is, maar er valt wel iets voor te zeggen dat je als winkelier je eigen bezit wil beveiligen. Zeker tegen jongetjes die juridisch nog maar moeilijk aangepakt kunnen worden omdat ze nog geen 12 zijn...
itsme
14 jaar geleden
Natuurlijk. Een lichtere straf maakt totaal geen indruk. Nu weet hij heel duidelijk dat dit gedrag niet door de beugel kan. Dit is geen kattekwaad, maar een misdrijf. Als hij dit niet afleert krijgt hij daar op latere leeftijd grote problemen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat is terecht.Ik heb als kind ook wel eens wat gepikt en wie niet eigenlijk? Ben nooit betrapt,maar als dat wel was gebeurd was zo'n straf terecht geweest! Dat doet aan de groote van het gestolen voorwerp niets af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor laat het hem maar voelen ,er wordt al zoveel geroofd ,je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen, als hij er iets bij voeld?
1 jaar winkelverbod ??? Ik vind het een rare straf ,als hij wil gaat de jongen weer naar een andere winkel toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit geen echte straf. Er zijn winkels genoeg.
Een taakstraf zou beter zijn en van huisuit moet er ook een straf volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut terecht. Met diefstal is een grens overschreden en hij moet maar leren met zijn klauwen van de spullen van anderen af te blijven. Hopelijk leert hij ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onterecht omdat het maar om 1 DING gaat. Je kan beter een andere straf geven zoals een week iets opruimen of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht! Lik op stuk beleid, gelijk zo vroeg mogelijk de kop indrukken. Wat nu een blikje frisdrank is, is straks mijn auto.
Ik kan me goed inleven in deze situatie, heb het zelf namelijk ook meegemaakt. Door gelijk hard te straffen maak je duidelijk dat dit niet kan, ook een blikje frisdrank is namelijk gewoon DIEFSTAL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit niet een goede straf, hij kan nu toch gewoon naar andere winkels gaan.
Dus ik zou zeggen, laat hem een paar weken schoonmaken in die winkel. In elk geval een straf waar hij ook echt iets van merkt dat hij iets verkeerd heeft gedaan.
Nu leert hij hier m.i. weinig van en dat is jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht. Iedere keer dat hij langs die winkel loopt of fiets wordt hij eraan herinnerd en niet de winkelier. Een taakstraf zou wel een te rigoreuze maatregel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, terecht maar zinloos. Gaat hij gewoon naar een andere winkel en daar de boel leegroven. Ze kunnen hem beter een maandje aan het werk zetten en zijn vrije tijd innemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onterecht, een lijfstraf was veel beter geweest.
Hoe haalt ie het is z'n gekke harses om iets te stelen!

(ja ik weet het, dit gaat me een hoop minnetjes kosten. maar ik blijf er bij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een lijfstraf is een straf waarbij de persoon lichamelijk gepijnigd word. Het kind is 11 jaar en we leven niet meer in de Middeleeuwen.
Dus inderdaad een min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om het te compenseren +1
ja diefstal moet bestraft worden en als dat de enige straf is is het zeker niet te streng dus eerder te weinig dan te veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit inderdaad het eerste gestolen blikje is dan is de straf fors.
Of zijn er al meer waarschuwingen geweest.??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het erg overdreven, laat dat kind een taakstraf uitvoeren op de plek waar die het gestolen heeft