Krijg je hulp van de overheid [AOW/Bijstand] als je al 36 jaar niet meer in Nederland woont, maar dan 'berooid' terug komt, naar je geboorteland?

Theoretische vraag, hoe wordt hier mee omgegaan?

Vrouw - Nederlandse van geboorte uit Nederlandse ouders, op 18 jarige leeftijd naar het buitenland / studeren / wonen / 10 jaar later met in Europa studerende Amerikaan getrouwd en naar de USA mee gegaan/verhuisd. Nu 36 jaar later, 3.volwassen [zelfstandige] kinderen, gescheiden en nog steeds N.e.d.e.r.l.a.n.d.s.e / Nederlands paspoort!

Indien zij terug zou komen, wat zou haar dan te wachten staan op financieel gebied? Zou er kans zijn op enige hulp van de overheid [AOW/Bijstand?], welke regels zouden hierop van toepassing zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Aow bijna niets daarvoor moet je in nederland hebben gewoon. Bijstand misschien,
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/algemene-ouderdomswet-/artikelen/634/wanneer-heb-ik-recht-op-een-aow-uitkering_-.htm

Antwoorden (1)

Ze heeft recht op bijstand, en de bijbehorende toeslagen (zorg-, huurtoeslag).

Vanaf haar ongeveer 66e heeft ze recht op AOW, maar ee vind een (forse) korting plaats omdat ze 36+ jaar in het buitenland hefet gewoond.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee 18 jaar in het buiten land gewoond, dus 18 maal 2% gekort op de AOW is 36% minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij heeft misschien hooguit 5 jaar af en an in Nederland gewoond. @tinus : Vanaf het moment dat iedereen van die leeftijd [ nu 64 jr ] AOW zou krijgen en de Bijstand uitkering daardoor vervalt ... is het een heel ander verhaal, lijkt mij, want zij krijgt geen / amper AOW ... blijft zij dan Bijstand ontvangen? of krijgt zij m.i.v. pensioen gerechtigde leeftijd geen hulp meer, althans niet meer dan 5 jr x 2% ? Daar gaat het denk ik om?
Rieneke1
8 jaar geleden
jodokus, heb je de link gelezen die ik in de reacties heb gezet? Daar staat het duidelijk uiteengezet.
ronron1212
8 jaar geleden
@Monaliza Nu 36 jaar later, 3.volwassen [zelfstandige] kinderen, gescheiden en nog steeds N.e.d.e.r.l.a.n.d.s.e / Nederlands paspoort!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron als je op je 18e vertrekt en op je 36e terug komt. is het 18 jaar later en geen 36.
erotisi
8 jaar geleden
als je 36 procent gekort wordt op je aow wordt dit mi opgehoogd met bijstand tot de sociale norm mocht echt blijken dat er geen andere inkomsten uit het buitenland meer te halen zijn
tinus1969
8 jaar geleden
@monaliza, ik lees '36 jaar later' dus de vrouw is blijkbaar nu 18+36 = 54.
tinus1969
8 jaar geleden
@jodokus54, kort samengevat: Wie geen AOW krijgt, en gene pensioen heeft, krijgt bijstand.
ronron1212
8 jaar geleden
@Monaliza Nu 36 jaar later, 3.volwassen [zelfstandige] kinderen, gescheiden en nog steeds N.e.d.e.r.l.a.n.d.s.e / Nederlands paspoort! Er staat echt lees goed 36 jaar later
ronron1212
8 jaar geleden
@erotisi 36 X 2% is 72% en geen 36%
erotisi
8 jaar geleden
goed opgemerkt ron, ik wilde even testen of er nog werd opgelet ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
@erotisi blij dat je me bij de les houd maar laat die rare opmerking achterwege goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké Ron ik heb dit verkeerd gelezen. in dat geval zou ik zeggen probeer je uitkering maar in Amerika te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke Ja heb de link gezien, maar nog niet alles is me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus @ronron @Monaliza @ erotisi Vrouw is NU 64 jaar.
Verliet Nederland op 18 jarige leeftijd [buitenland studeren/wonen/terug]
Verliet Europa getrouwd naar U.S.A. 10 jaar later [was toen 28 jaar]
Na 36 jaar terug naar Nederland [nu 64 jaar] Als je dus geen AOW opgebouwd hebt en geen inkomen, krijg je Bijstand? dus afhankelijk van kapitaal? [spaarrekening etc.] .. Conclusie : >>>"heb je niks, krijg je hulp"?<<< Is dit juist?
tinus1969
8 jaar geleden
@jodokus52. 'heb je niks, krijg je hulp' is een mooie samenvatting van waar het recht op een bijstandsuitkering om draait.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 : Duidelijk.