Wanneer kan je een geldboete van de zesde categorie (780.000 euro) krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
26.5K

Het beste antwoord

Deze geldboetes kunnen o.a. worden geheven bij overtredingen van regels uit de wet Internationale misdrijven. Bijvoorbeeld deze:

Hij die met het oogmerk om een nationale, etnische of godsdienstige groep, dan wel een groep behorend tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk, als zodanig te vernietigen:
leden van de groep doodt;
leden van de groep zwaar lichamelijk of geestelijk letsel toebrengt;
opzettelijk aan de groep levensomstandigheden oplegt die op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging zijn gericht;
maatregelen neemt, welke tot doel hebben geboorten binnen de groep te voorkomen; of
kinderen van de groep onder dwang overbrengt naar een andere groep,
wordt als schuldig aan genocide gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de zesde categorie.

De zesde categorie wordt ook wel aan rechtspersonen (zoals bedrijven) geheven voor milieu- en economische delicten.