Mogen je ouders jouw eigendom weggooien?

Ik ben 18, dus meerderjarig. Mijn moeder heeft laatst spullen uit mijn tas gepakt en weggegooid. Ik heb zelf gewerkt en geld verdient om deze spullen te kopen. Hebben mijn ouders volgens het wetboek het recht om mijn kamer in te gaan, mijn tas te doorzoeken, en de spullen die ze aantreffen weg te gooien? Graag zou ik een artikel, of een verwijzing naar het wetboek bij een eventueel antwoord willen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Jij hebt ze gekocht, dan mogen je ouders dit niet weggooien

Het beste antwoord

Nee, wanneer je meerderjarig bent mag dat niet.
AFGEZIEN nog van het feit dat zij niets te zoeken heeft in jouw tas.
Punt is dat voor veel ouders 'het is mijn huis dus mijn regels'- standpunt geldt. Hiervoor is maar een duidelijk antwoord : zo snel mogelijk de deur uit en op jezelf gaan wonen.

Antwoord : NU -vandaag- betekent het een gesprek aan gaan met je moeder / ouders. Schrijf al je punten op een lijstje en eerst regels opstellen voor het gesprek.
(1) niet boos worden (2) de ander uit laten praten (3) niet dreigen maar doen (4) wordt iemand toch boos tijdens het gesprek dan rustig opstaan en alleen maar zeggen dat dit gesprek op een ander moment voortgezet zal worden. Boze mensen zijn niet meer redelijk en daar heb je niets aan.

Het vaak niet te bereiken doel - respect voor het meerderjarige INWONENDE kind - leidt meestal tot zoeken naar een kamer / al dan niet met vriend/vriendin -scheelt in de kosten- en daar ben je wellicht nog helemaal niet aan toe.

Conclusie: niet met grote woorden dreigen (dan ga ik op mezelf wonen!), voordat je dit kan doen moet je eerst betaald werk hebben en elders onderdak. Vergis je niet huur/ vaste lasten er komt heel veel bij kijken als je op jezelf gaat wonen. Beter sparen voordat je zo'n stap zet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.psychologiemagazine.nl/advies/huisregels-voor-volwassen-kinderen/