Mag ik de email adressen die ik bij mijn klanten heb verkregen gebruiken om een nieuwsbrief te sturen?

Mag ik de email adressen die ik bij mijn klanten heb verkregen gebruiken om een nieuwsbrief te sturen,

zonder dat ik dat op mijn website vermeld heb?..
kan ik zonder aan te geven nieuwsbrieven versturen ?..

alvast bedankt,

Raymond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet ongevraagd. Dat staat gelijk aan spammen.
Je kunt hen eerst een e-mail sturen met de vraag of ze geïnteresseerd zijn in een nieuwsbrief, met daarbij de mogelijkheid om zich daarvoor aan te melden. Alleen de mensen die dat doen mag je vervolgens de brief toezenden. En onderaan moet altijd worden aangegeven op welke manier men zich daar weer voor kan afmelden.

Toegevoegd na 21 uur:
"De Telecomwet schrijft voor dat u berichten met een commercieel, charitatief of ideëel doel niet mag versturen naar zakelijke ontvangers, en ook niet naar consumenten, als u daar van tevoren geen expliciete - of ondubbelzinnige - toestemming voor hebt gekregen. Voor elke vorm van direct marketing moet u toestemming vragen, ofwel opt-in toepassen.
'Expliciete toestemming' betekent dat ontvangers actief toestemming verlenen voor het ontvangen van berichten. Dat houdt in dat iemand bijvoorbeeld een vakje met de tekst ‘Ja, stuur mij de nieuwsbrief van bedrijf X' heeft aangevinkt.
Het moet voor de ontvanger ook duidelijk zijn waar hij of zij toestemming voor geeft. Hoe vaak bijvoorbeeld een nieuwsbrief wordt verstuurd en wie de afzender is. En u moet duidelijk maken waarom men uw e-mails of nieuwsbrieven ontvangt. Ontvangers moeten zich ook altijd eenvoudig kunnen uitschrijven. In uw e-mails moet dus altijd een duidelijk zichtbare afmeldlink zijn opgenomen.

U kunt dus ook niet volstaan met een verwijzing in uw algemene voorwaarden dat afnemers automatisch toestemming verlenen voor het ontvangen van uw zakelijke e-mail als zij uw voorwaarden accepteren. Op die manier is immers niet duidelijk waar precies toestemming voor wordt verleend."
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit mag wel. Klanten uit je eigen klantenbestand mag je nieuwsbrieven sturen. Mits je ze wel de mogelijkheid geeft zich hiervoor af te melden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus je weet niet wat spammen is.
Amadea
10 jaar geleden
Jazeker wel. Spammen is ongevraagd reclame toezenden.
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen, want het kan.

Maar het is heel "irritant" aangezien bij veel instanties online word gevraagd een kruisje te zetten of jij "de nieuwsbrief" wilt ontvangen. Dat is dus bij jou niet het geval. Dus je doet iets wat de klant niet heeft gevraagd.

Als jij dit zonder de toestemming van de klant doet, kan dit best als "spam" worden betiteld en verdwijnt het gewoon in de ongewenst sectie van E-Mail.

Probeer het aan te geven op de site of stuur een mail waarin je meldt dat degene die geen nieuwsbrief willen ontvangen dit aan jou kunnen doorgeven. Of zodoende zet je eronder "degenen die geen nieuwsbrieven meer willen ontvangen kunnen dit bericht gewoon naar haar/zijn ongewenst box slepen".

Succes!