aanvullende aow uitkering

als je contract niet word verlengt en je vind niets anders dan werk via uitzendburo voor minder uren dan voorheen, heb je dan recht op een uitkering voor de mindere uren waarvoor je geen werk hebt kunnen vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
10 jaar geleden
Die aanvullende uitkering zou dan een WW-uitkering zijn. AOW is voor alle mensen boven de 65.
Antoni
10 jaar geleden
WW betekent Werkloosheidswet.
AOW betekent Algemene Ouderdomswet.

Antwoorden (3)

Als je contract niet verlengd wordt, neem dan contact op met het UWV. Daar kunnen ze je vertellen wat de voorwaarden en de rechten en plichten zijn. Je moet het al doorgeven als je weet dat je werkloos wordt. je kunt je inschrijven via www.werk.nl .
Je kunt ook even bellen met het UWV.
anneliez
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dit staat er vermeld op de site www.werk.nl: "Ik wil een WW-uitkering aanvragen want ik word of ben werkloos Na uw laatste werkdag heeft u: • 2 dagen de tijd om u in te schrijven als werkzoekende bij UWV. Dit mag u natuurlijk ook al eerder doen. • 1 week de tijd om een WW-uitkering aan te vragen. U kunt al eerder een WW-uitkering aanvragen. Dit kan vanaf 1 maand voor uw laatste werkdag" en "Ik wil hulp bij het vinden van een andere baan Heeft u werk maar zoekt u ander werk? Dan kunt u zich inschrijven als werkzoekende bij UWV wanneer u wilt." Overigens moet men, om een uitkering aan te kunnen vragen, beschikken over een DigiD. Het ontvangen van een DigiD kan even duren, dus hier moet men niet te lang mee wachten. Meer informatie op de website www.digid.nl.
Aanvulling op een wao uitkering is pas van toepassing wanneer de aow onder het sociaal minimum ligt, dit geld overigens voor elk inkomen wat je krijgt,
je kunt een aanvulling aanvragen bij de gemeentelijke sociale dienst van je gemeente
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste wilhetweten,

Ontvang je een WW-uitkering en ga je minder uren werken dan het aantal uren waarvoor je een WW-uitkering ontvangt? Dan krijg je in de meeste gevallen nog een WW-uitkering over de uren die je dan nog werkloos bent. Gebeurd dit in het eerste jaar van werkloosheid, dan heet dit urenaftrek. Ben je langer dan een jaar werkloos en ga je vervolgens aan het werk? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor inkomstenaftrek (http://bit.ly/JYU57H).

Krijg je voor meer dan 10 uur per week een WW-uitkering? En vind je bij bijvoorbeeld het uitzendbureau werk waarbij je minder dan 5 uur per week werkloos blijft? Dan stopt je WW-uitkering. Ontvang je voor minder dan 10 uur per week een WW-uitkering? Dan krijg je geen uitkering meer als je minder dan de helft van het aantal uren werkloos blijft.

Voorbeeld:

Je ontvangt een WW-uitkering voor 35 uur. Je gaat werken voor een uitzendbureau en je werkt op basis van wisselende uren. Je werkt in de eerste week 20 uur voor het uitzendbureau. Je hebt dan recht op (35 - 20) = 15 uur WW-uitkering.
Werk je in de week erop 32 uur, dan ben je minder dan 5 uur werkloos. Voor week 2 zou je dan geen recht hebben op een WW-uitkering. Echter schuift de einddatum van je WW-recht wel op met 1 week.

Actuele informatie over werken tijdens een WW-uitkering vind je hier: http://bit.ly/zgSOXQ

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare