wat is je nationaliteit als je geboorte land/grond niet(meer) wordt erkend?

welke nationaliteit heb je in die situatie of ben je dan staats loos
ter verduidelijking het is het idee dat de staat op houd en niet wordt overgenomen door een andere (het is dus op dat moment een niemands land)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

het is natuurlijk een strikt theoretische mogelijkheid dat een land (neem Nederland) ophoud te bestaan, nergens bij gaat horen en er nog wel inwoners zijn.

Maar in dat geval zal men deze inwoners voormalige Nederlanders gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aangezien de Molukken als staat niet bestaat heeft niemand de Molukse nationaliteit. De Molukse bevolking bestaat wel maar die heeft een andere nationaliteit. Veelal Indonesisch als ze daar wonen en wellicht Nederlands als ze al langer hier verblijven. De kinderen die hier geboren worden krijgen ook de nederlandse nationaliteit. Overigens geldt dit ook voor Koerden en Basken die als bevolkingsgroep wel bestaan maar zelf geen land bezitten zij hebben allen de nationaliteit van het land waar zij wonen.
Op 19 mei 2006 is in Straatsburg in het kader van de Raad van Europa het Verdrag ten aanzien van het voorkomen van staatloosheid met betrekking tot statenopvolging tot stand gekomen. Het doel van dit Verdrag is het vastleggen van verantwoordelijkheden voor een voorgangerstaat en een opvolgerstaat om mensen die hun gewone verblijfplaats hebben op het territorium waarover de statenopvolging plaatsvindt te voorzien van een nationaliteit. Daarnaast regelt het Verdrag het toekennen van een individueel recht op een nationaliteit bij statenopvolging. Het Verdrag geeft hiermee een nadere invulling aan algemene beginselen waar het Koninkrijk der Nederlanden zich al sinds lange tijd aan heeft gebonden.

Staatloosheid bestaat als een persoon door geen enkele staat, op grond van zijn wetgeving, als onderdaan wordt beschouwd. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een van de belangrijkste oorzaken voor staatloosheid is statenopvolging, het overgaan van de soevereiniteit over een bepaald grondgebied van de ene staat op de andere staat. Grote groepen mensen kunnen staatloos worden omdat hun nationaliteit ophoudt te bestaan en het opvolgende gezag weigert een nieuwe nationaliteit te verstrekken. Dit is een zeer onwenselijke situatie, omdat staatloosheid meestal rechteloosheid impliceert.

In de internationale gemeenschap zijn in het verleden al initiatieven ontplooid om staatloosheid, veroorzaakt door statenopvolging, tegen te gaan. ( zie 3e bron). Het Raad van Europa-verdrag ligt in de lijn van deze initiatieven, en bouwt deze initiatieven verder uit.

Nederland heeft op 16 september 2010 het verdrag ondertekend, op 15 april goedgekeurd door de Staten Generaal, geratificeerd op 30 juni 2011 en het verdrag is voor Nederland en overzeese gebiedsdelen in werking getreden op 1oktober 2011.