De verhuurder weigert een woning te controleren op het onzichtbare asbest. Wat kan ik doen?

De woning is gebouwd in 1972. Dus het asbest is zeker aanwezig. Hierbij was de vorige huurder, een persoon met een psychiatrische problematiek, jarenlang aan het boren. Door het boren in asbestpanelen konden asbestvezels vrijkomen in de woning. De verhuurder liet echter enkel een visuele controle uitvoeren. Geen luchtmetingen.

Na de uitzetting van die huurder heeft de verhuurder alle gaten dichtgemaakt. Dus ik kan niet zien waar hij heeft geboord. De verhuurder wil me ook geen informatie verstrekken over plaatsen waar asbestpanelen aanwezig zijn in de woning.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een huisbaas verplicht maar is het een particulier of een woningbouwvereniging
Antoni
6 jaar geleden
Op 22 mei 2017 heb je ook een vraag gesteld over asbest "Hoe lang blijft asbest in de lucht na het boren?" https://www.startpagina.nl/v/Gezondheid/gezondheid/vraag/619790/asbest-lucht-boren. Je werd in het antwoord op die vraag geadviseerd contact op te nemen met de GGD of Bouw- en Woningtoezicht in je gemeente en hen om advies te vragen. In reactie op dat antwoord gaf je aan een advocaat in de arm te nemen, naar aanleiding van rechtszaken die in het antwoord werden genoemd en een bron van een jurist bij dat antwoord. Ik ga ervan uit dat de genoemde partijen je ook deze keer kunnen helpen. Zelfs het alleen maar laten weten aan de woningstichting dat je (één van) deze partijen gaat inschakelen, kan weer schot in de zaak geven. Bronnen:
- https://www.startpagina.nl/v/Gezondheid/gezondheid/vraag/619790/asbest-lucht-boren
Wouter2011
6 jaar geleden
Een woningbouwvereniging
Wouter2011
6 jaar geleden
De GGD vindt de woning asbestveilig zonder enkel onderzoek. De gemeente verwijst naar de GGD. De advocaat blijft de laatste optie...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gaten zitten weer dicht, wat is je probleem dan verder? Boor gaten en toon het aan, of verhuis al het je niet zint....
Wouter2011
6 jaar geleden
Het probleem is dat er asbestvezels in de lucht kunnen zijn na het boren door de vorige huurder... Het verhuizen is geen optie.
tinus1969
6 jaar geleden
@Wouter2011, om te beginnen; asbestvezels blijven niet eeuwig zweven; het zakt uit en verdwijnt als je schoonmaakt en/of ramen openzet. Verder; asbest zit niet zomaar overal in de muur verstopt. Het werd gebruikt op specifieke plaatsen waar risico was op brand; zoals schoorstenen en CV kasten. De meeste gaten zullen dus nooit in asbest zijn geboord. Ga eerst actief op zoek naar daadwerkelijk aanwezig asbest in plaats van te roepen dat 'asbest zeker aanwezig is'.
Wouter2011
6 jaar geleden
@tinus1969 het is de plicht van de verhuurder me te informeren waar het asbest aanwezig is. Hij doet het niet. Wat kan ik doen?
tinus1969
6 jaar geleden
@Wouter2011: schrijf een korte, nette brief, waarin je vriendelijk doch dringend verzoekt:
1. Dat de verhuurder bevestigt dat de woning vrij van asbest is, of
2. Indien er (vermoedelijk) asbest aanwezig, dat de verhuurder aangeeft waar zich dit bevindt.
Verwijs naar de bronnen etc. die je aangedragen zijn in https://www.startpagina.nl/v/Gezondheid/gezondheid/vraag/619790/asbest-lucht-boren
Vraag om schriftelijk antwoord binnen twee weken. Stap naar advocaat als die 2 weken voorbij zijn en je geen antwoord hebt gekregen.
tinus1969
6 jaar geleden
@Wouter2011, aanvulling. ZIE je zelf ergens asbest, of asbestverdacht materiaal?
Wouter2011
6 jaar geleden
@tinus1969 Dank. Dat heb ik gedaan. De verhuurder kan dat niet bevestigen. Hij zegt enkel dat als er asbest aanwezig is, is het veilig verpakt.
De advocaat lijkt idd de enige optie... Ik ben geen asbestexpert. Dus ik kan zelf geen asbest herkennen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vraagt: wat kan ik doen? Mijn suggestie: geen paniek. Zolang je er niet zelf in gaat boren is er helemaal niks aan de hand. Gewoon lekker laten zitten en genieten van je huis.
Wouter2011
6 jaar geleden
@HeleneF Dank. Het genieten terwijl je weet dat je waarschijnlijk elke seconde asbestvezels aan het inademen bent, lijkt me een uitdaging :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Wouter2011 Er is iets tegenstrijdig in je antwoord aan HeleneF
Je kunt niet iets "waarschijnlijk weten "
Je weet het of je weet het niet. Dat je vermoedt dat er misschien nog asbestvezels aanwezig kunnen zijn is een andere zaak. Maar je kunt jezelf ook ziek maken door er constant zorgen over te maken. Het zal je aardig wat geld kosten om een advocaat in te schakelen, om alleen maar uit te vinden waar in de woning dat asbest zit. Ben het eens met het antwoord van tinus1969:
""........om te beginnen; asbestvezels blijven niet eeuwig zweven; het zakt uit en verdwijnt als je schoonmaakt en/of ramen openzet." Ik geloof dat je je energie en geld beter kunt besteden om je huis van boven tot onder te stofzuigen met een stofzuiger met een water filter.
Daarna alles af.nemen met een natte dweil.
en die dweil in de vuilnis doen. Goed ventileren zal ook helpen tijdens de schoonmaak. Afhankelijk in welke omgeving je woont kon de buitenlucht wel meer vervuild zijn dan de lucht in je huis na zo'n schoonmaak. In dit geval heb je alles gedaan om je blootstelling aan asbest vezels totaal te verminderen, Als je veel op de weg bent in druk verkeer krijg je vele malen meer schadelijke stoffen in je longen dan van wat in je huis zit..
Wouter2011
6 jaar geleden
@PSpeurneus66 Dus de schoonmaak en het ventileren nemen alle gevaren van het asbest weg. Waarom is het asbest dan verboden in woningen sinds 1993?!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Wouter2011
In jouw geval zou ik ja zeggen, omdat de asbest geïsoleerd is of ge-encapsuleerd - ,dus er bestaat geen gevaar meer van verspreiding van losse asbest vezels, tenzij tijdens reparatie de wanden
geopend worden en net op die plaats asbest zit
en verstoord wordt. Dat verbod is gekomen doordat het bewezen is dat asbest vezels heel schadelijk zijn voor de gezondheid.Dus ook installatie van asbest. Het lijkt me vreemd dat in al die jaren sinds 1993
dit huis nooit onderzocht was voor asbest.
Volgens mij is de bouwgeschiedenis van dit huis bekend (1972) .
Maar vraag me wel af waar je bewijs is dat er asbest in het huis zit. je hebt dat aangenomen zonder enig zichtbaar
bewijs en is nu een phobia geworden.. Ik neem je bezorgdheid wel serieus, maar je kunt
of mag - je verbeeldingen niet de overhand laten nemen, Dan heb je geen leven meer... Maar laten we zeggen dat je kunt bewijzen dat er asbest in het huis is.en je wint je rechtszaak,
Tijdens de remediatie zul je niet in het huis kunnen verblijven, want het kan betekenen dat het hele huis van binnen gesloopt zou worden.. Hoe het daarna zal lopen kan ik niet voorspellen.
Wouter2011
6 jaar geleden
@PSpeurneus66 De werkwijze van mijn verhuurder lijkt me ook vreemd. Ook omdat de woning jarenlang werd verhuurd aan iemand die geestelijk niet in orde was en daardoor o.a. urenlang aan het boren was. Hierbij is het de plicht van de verhuurder me te informeren waar het asbest in het huis zit...De woning is nogmaals in 1972 gebouwd. Alle woningen werden toen gebouwd met het asbest. Dat is een feit... Ik hoef niets te bewijzen... Het wachten tot het huis gesaneerd wordt is m.i. minder erg dan een risico op longkanker...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Wouter2011 Dankjewel voor je antwoord.
Hier nog wat informatie.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-materiaal-met-asbest-laten-verwijderen Van de verhuurder's kant hoeft hij niets te doen want als de asbest niet los is en verborgen dan zou hij het kunnen laten zitten. Maar ik heb ook een probleem met de antwoorden., want daarna wordt gezegd:
"Huurt u een woning? Dan is de verhuurder verantwoordelijk voor asbestverwijdering." Nu komt het er op neer, wie de kaarten in handen houdt. De verhuurder of de huurder? Volgens het begin is het niet nodig:
"Materialen met asbest hoeft u niet altijd te (laten) verwijderen. Als het asbest in materiaal zit en er niets mee gebeurt, is verwijdering niet nodig." Wel geef ik toe dat zijn weigering om je te zeggen waar asbest zit in het huis is wat verdacht.
Maar, zoals gezegd , het levert geen gevaar op omdat alles verzegeld en afgesloten is. Een grondige schoonmaak zal evt enige restanten
op vloeren en richels etc totaal verwijderen. Of je je daarmee kunt verzoenen weet ik niet.
Er zullen zeker geen nieuwe vezels in je woonruimte komen. ,tenzij van buiten...
Wouter2011
6 jaar geleden
@PSpeurneus66 Dank voor je reactie.
Had ik geweten dat er door de vorige huurder niet te veel asbestvezels vrijgekomen zijn, had ik de schoonmaak en het ventileren voldoende gevonden. Die man was echter echt gek. Hij boorde bijna dagelijks. Urenlang. Zelfs in de kerstavond. In de badkamer heeft hij, bijvoorbeeld, twee grote gaten geboord. Alle muren bevatten sporen van het slaan met een hamer...De meeste beschadigingen heeft de verhuurder gerepareerd. Dus ik kan niet zien wat die man nog heeft beschadigd... Daarom wil ik geen risico.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Interessant artikel..
http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/154023-asbest-in-je-huurwoning.html Onder anderen
"Melden van asbest
Bij het verkopen van een huis bestaat er de plicht om te vermelden of er asbest aanwezig is. Als dit niet vermeld is, is er sprake van een verborgen gebrek en kunnen de kosten voor verwijdering vaak verhaald worden op de vorige eigenaar. Bij een huurwoning liggen de zaken iets ingewikkelder. De eigenaar van de woning is namelijk niet verplicht om de huurder op de hoogte te stellen over asbesthoudende materialen. Het is echter wel verstandig, omdat huurders bij aantoonbare gezondheidsschade door asbest in de huurwoning een schadevergoeding kunnen eisen.""
Wouter2011
6 jaar geleden
@PSpeurneus66 Dank.
Ik denk dat ik luchtmetingen ga betalen. Wat kunnen ze kosten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Wouter2011
Sorry voor de hiatus - was wat druk geweest.
Had wel nog naar een paar dingen gekeken. Juridisch advies en luchtmetingen. Gratis- en vrijblijvend juridisch advies kun je krijgen in vele steden, maar is afhankelijk van waar je woont, Tel. boek of internet zoeken voor je woonplaats
http://rechtswinkel.startpagina.nl/ gratis of goedkoop.. https://www.juridischloket.nl/
~~~~~~~~~~~~
Luchtmetingen zijn ook overal te bestellen, maar alweer - afhankelijk van je lokatie. Dus wat moeilijk voor mij om uit te vinden.
Velen hebben mobile diensten waar ze je meteen
een uitslag kunnen geven, maar hoe verder je van hun base bent, des te meer zal het kosten. Ik kwam kosten tegen van 80 -250 Euro
bv https://www.strooming.nl/particulier-onderzoek-binnenmilieu/ Geen idee wat dit zal kosten, maar zal niet laag liggen....
https://www.biolab.nl/asbest/asbestonderzoek/ Ik geloof dat als je het aantal luchtmonsters wat laag houdt of dit kunt kiezen, dan kun je de kosten ook wat lager houden.. Ik geloof dat je echt moet rondvragen in jouw omgeving - vrienden en bekenden of de gemeente
etc of anders hier, maar in een nieuwe post zonder
veel achtergrond. Je zoekt naar firmas die luchtkwaliteits metingen doen voor particulieren in-en rondom je woonplaats Het is mogelijk dat een grote schoonmaak minder zal kosten.
Zoals ik eerder zei - alles is dicht gemaakt en dus verzegeld en geen nieuwe vezels zullen van die plaatsen weer in je woonruimte komen.. Wens je veel geluk.

Antwoorden (1)

In een huurwoning hoeft asbest alleen verwijdert te worden als het een gevaar vormt voor de huurder of de omgeving, zoals het geval is bij onafgedekte losgebonden asbest of asbesthoudende daken. Zo te lezen is daarvan geen sprake. In muren verwerkt vastgebonden asbest vormt geen gevaar, zo lang je niet opnieuw gaat boren. De gerepareerde muren zijn in principe voldoende. Volgens jurisprudentie is de aanwezigheid van asbest op zich geen gebrek aan de woning.

Een verhuurder is niet verplicht om de aanwezigheid van asbest in de lucht te onderzoeken of de woning schoon te maken, zoals je wilt. Dat is namelijk niet geregeld in de wet. Je valt daardoor een beetje tussen wal en schip. Wat je kunt doen is op eigen kosten een onderzoek laten doen door een onafhankelijk asbestadviesbureau en door hun advies laten uitbrengen. Als daaruit blijkt dat er geen gevaar is, ben je hopelijk gerustgesteld. Als daaruit blijkt dat er wel gevaar is, kun je daarmee naar een advocaat om een verzoek tot verwijdering en verhaal van de onderzoekskosten neer te leggen bij de verhuurder. Eventueel kun je ook de huurovereenkomst op die grond ontbinden.

Als de woning is schoongemaakt dan is de kans op asbest in de lucht niet groot. Je kunt het stof het beste opvegen en opdweilen, want het filter van een stofzuiger houdt ze niet tegen. Bij een kleine hoeveelheid vezels is de kans op ziek worden overigens klein. Mensen die langdurig een grote hoeveelheid vezels hebben ingeademd, bijvoorbeeld bij werk in de scheepsbouw, lopen wel het risico om (na vele jaren) ziek te worden. Maar lang niet iedereen die asbestvezels inademt, wordt ziek. Het risico hangt af van hoeveel vezels iemand inademt en hoe lang dat duurt. Daarnaast is de soort asbest belangrijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wouter2011
6 jaar geleden
@NickBoven
Dank. Het probleem is dat een hoeveelheid vezels die vijgekomen kunnen zijn, onbekend is. De vorige huurder was jarenlang aan het boren...
Wat kunnen luchtmetingen kosten?