Wanneer mag je met een auto keren bij een kruispunt en wanneer niet?

Ik zag vandaag iemand hier keren: https://www.google.nl/maps/@52.1208447,4.67531,3a,75y,129.32h,84.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1soOAUHFdp_phV8ZN_SFiFrA!2e0!7i13312!8i6656

Mijn collega's zeiden dat dit sowieso niet mocht, ik vroeg naar een argument. Dat konden ze niet geven. Ik twijfel, maar volgens mij zou het mogen zolang de auto niemand hindert tijdens de maouvre.
Dus voor de duidelijkheid, de persoon reed Alphen bijna uit, sorteerde voor naar links op de Oranja Nassausingel, maar draaide op het kruispunt en ging weer Alphen terug in. map: https://prnt.sc/js5qky
Daarna beweerden ze dat je op de hele Oranje Nassau niet zou mogen keren.
---
De kruisende weg is een proviciale weg (n207)
---
https://prnt.sc/js5upn
----
En daarna zeiden ze dat het hier ook niet mocht. Wel nu dat kan, maar dan moet ik even m'n theorie op gaan frissen denk ik. https://prnt.sc/js5upn
OEPS deze https://prnt.sc/js5y61
----EDIT---
Afbeelding geplaatst met pijlen

Picture for question
LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
24.7K

Antwoorden (2)

Je mag niet keren op een kruispunt wanneer:
er een bord staat met een verplichte rijrichting (D)
er een bord staat met een keerverbod (F7)
Op bij kruispunten met voorsorteerstroken geldt op grond van de RVV de volgende regel:
Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.
Men mag op dit kruispunt dus niet keren.
Op dit kruispunt dus: verboden te keren.
https://prnt.sc/js5y61
Op de foto van dit kruispunt zie ik geen bord staan met een keerverbod en ook geen aangegeven verplichte rijrichting op de rijbaan.
Als de automobilist in één keer kan doorrijden (het kruispunt vrijhouden) en geen gevaar of hinder veroorzaakt, dus het achterliggende verkeer niet ophoudt, mag hij keren.
https://prnt.sc/js5upn
Als ik op Googlemap kijk dan is dit kruispunt Oranje Nassausingel in Alphen a.d. Rijn wel degelijk een kruispunt met voorsorteerstroken (in tegenstelling tot hetgeen de foto bij de vraag laat zien). Men mag hier dus NIET keren, maar moet de richting van de voorsorteerstrook volgen.
Gratis theorie:
Artikel 78 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
1. Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.

2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft

Voorsorteerstroken vindt je voor kruispunten waar je verschillende rijstroken hebt voor de verschillende richtingen.
De richtingen worden dan aangegeven door middel van pijlen op het wegdek. Ook kan bord L4 je van te voren waarschuwen, zodat je tijdig de juiste voorsorteerstrook kiest. Als je eenmaal in een voorsorteerstrook rijdt en naast je zijn doorgetrokken strepen aangebracht, dan mag je niet meer van voorsorteerstrook wisselen.
Toegevoegd op 07 juni 2018 17:48: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Ah sorry dat is omdat ik dan de verkeerde afbeelding heb gemaakt als je verder terugkijkt zie je https://prnt.sc/js6dk9 (wel pijlen).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb ik al ontdekt. Ik ben gewend om alles wat men vertelt te verifiëren op waarheid.
bamibal
5 jaar geleden
De regel die je aanhaalt ("Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.") is bedoeld om te zorgen dat je vanuit een voorsorteerstrook voor rechtdoor niet linksaf mag en andersom. Er is op diverse fora nogal wat discussie over de vraag of je mag keren vanuit een voorsorteerstrook met een pijl voor linksaf, als er geen bord F07 (keerverbod) staat. Gezien het doel van de voorsorteerstrook (niet rechtdoor vanuit een strook voor linksaf) denk ik dat keren wel toegestaan is, tenzij bord F07 geplaatst is.
https://motor-forum.mobi/forum/list_messages/261037/8
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@bamibal, Op forums wordt zoveel gebabbeld door zelfbenoemde deskundigen.
Het Artikel 78 van de RVV dat ik aanhaal, is in deze gegeven situatie van toepassing. De wetsregel is duidelijk en dwingend. Als je hier keert volg je niet de verplichte rijrichting (hier links afslaan) dus mág keren niet. (de rijrichting linksaf gaan is niet hetzelfde als een keertwending maken). Nog een bord F7 erbij plaatsen in het verkeersbordenwoud is volstrekt overbodig.
bamibal
5 jaar geleden
@JoanDArc Als jouw redenatie klopt, is de combinatie van een bord F07 en een voorsorteerstrook met pijl zinloos. Maar toch komt deze combinatie regelmatig voor. Dan zijn er naar mijn idee twee opties:
1 - Je mag wel degelijk keren bij een voorsorteerstrook met pijl op de weg, mits er geen bord F7 staat;
2 - De wegbeheerder is in de war en heeft zinloos borden geplaatst, omdat keren verboden is, met of zonder bord. Voorbeelden van situaties met bord:
https://goo.gl/maps/Ch8ZZa5CVK62
https://goo.gl/maps/WaTM5VbcyKQ2
https://goo.gl/maps/1XBtv1Fwm642
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@bamibal, dat laatste is inderdaad het geval (Goed gevonden van u, misschien woont u in Helmond).
Misschien waren de automobilisten in Helmond niet op de hoogte van art 78 RVV, of de wegbeheerders dachten: beter ermee verlegen dan erom verlegen. Op zich is zo'n gedachtegang in dit geval geen goede zaak, er wordt verwarring geschapen, precies zoals u al aangeeft. (Er staat geen F7 bord dus mag het. Neen het mag niet).
Verkeersregels en verkeerstekens dienen landelijk te worden toegepast een aangebracht zoals het RVV1990 voorschrijft.
bamibal
5 jaar geleden
Dit is echt niet alleen in Helmond. Ook in o.a. Amsterdam en Zaandam komt dit voor. Zelfs bij twee op elkaar volgende kruisingen waar bij de ene wel een bord staat en bij de andere niet.
In Artikel 78 wordt de keerbeweging niet expliciet genoemd. De verplichte richting is naar mijn idee bedoeld om te voorkomen dat automobilisten de baan voor linksaf misbruiken om bijvoorbeeld een lange rij voorbij te rijden en vervolgens toch rechtdoor te gaan. Ik ben er dus niet van overtuigd dat jouw bewering dat artikel 78 keren verbiedt, klopt. Ik heb tot nu toe ook nog geen betrouwbare bron gevonden die daar duidelijkheid over geeft. Maar mocht je wel gelijk hebben, dan zijn er in ieder ruim voldoende redenen om een eventuele bekeuring aan te vechten.
Bordensteker
5 jaar geleden
Beste JoanDArc,
de plaats waar een op het eigenlijke kruispunt kerende automobilist de voor die voorsorteerstrook aangegeven richting feitelijk _begint te verlaten_, ligt in deze situatie 40 meter voorbij de laatste der “daarin aangebrachte pijlen”.
De wetstekst spreekt echter over een verplichting “_ter hoogte van_ de daarin aangebrachte pijlen”.
Ik vind de door bamibal beoogde handelwijze best verdedigbaar.
En het de richting volgen “ter hoogte van” zal hier toch niet echt letterlijk de bedoeling zijn.
De wetgever is hier opvallend onduidelijk. Dan ontkomt men niet aan interpreteren. En ik zie je graag als pretor, maar wil je uitleg hier nu eens niet volgen.
LeonardN
5 jaar geleden
"Op forums wordt zoveel gebabbeld door zelfbenoemde deskundigen." Wiens oordeel hierover zouden we dan wel moeten hebben? Zover ik weet ben jij hier ook niet deskundig in (en anders ben je ook zelfbenoemd deskundige), ondanks dat je jurist bent was/is je vakgebied scheepvaart. Daarnaast lijkt je antwoord gevormd te zijn door een reactie op een forum van iemand die zich "instructeur: noemt. https://www.cbrexamens.nl/forum/auto-theorie/206-mag-je-keren-op-een-kruispunt die overigens geen conclusie verbind aan die regel. De regel is wel van toepassing wellicht, in deze situatie.
https://prnt.sc/jsmgm1 Hier zou ik inderdaad zeggen dat je niet mag keren vanwege art. 78 Ik heb heel wat theorieboeken online doorgezocht op keren, maar geen enkele maakt melding van de pijlen op de weg. Dit antwoord brengt iid ook niet meer duidelijkheid dan de zelfde discussie die er rondgaat op fora. Ja art. 78 is wat het is, maar de interpretatie dat het keren zou verbieden volg ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voorop gesteld, het geloof kan ik niemand schenken.
Mijn reactie is niet gevormd door een reactie op een forum van iemand die zich "instructeur: noemt, het zou wel eens andersom kunnen zijn.
@bamibal,
In de jurisprudentie wordt keren omschreven als het maken van een U-bocht, ofwel 2x linksaf of 2x rechtsaf gaan op een en dezelfde weg.
U kunt tegen een bekeuring met de feitcode R 619 in beroep gaan, echter het bepaalde in artikel 78 RVV 1990 betreft een absoluut gebod. Uitsluitend de richting volgen die de pijl aangeeft. Bij aanvechten van de sanctie bij de kantonrechter - uit de praktijk:
Edelachtbare ik keerde gewoon linksom
Het antwoord van de edelachtbare:
Linksom keren is tweemaal linksaf, dat is een U-bocht maken en dat is dus verboden.
Uitspraak:
sanctie gehandhaafd.
Van mijn kant einde discussie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste @Bordesteker: de wettekst die spreekt van - ter hoogte van – betreft lid 2 van art 78 RVV: Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen.
Het gaat hier om art 78RVV lid 1.
LeonardN
5 jaar geleden
Interessante uitspraak van een rechter gevonden (zegt nog even weinig over de vraag/antwoord op zich). https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspraak/?ecli=ECLI:NL:RBZUT:2003:AF5559 3.4.Vooreerst moet worden beoordeeld of [betrokkene] een bijzondere manoeuvre in de zin van artikel 54 RVV heeft gemaakt, waarbij in het midden kan blijven of die manoeuvre ter plaatse was toegestaan. De kantonrechter overweegt dat [betrokkene], door de beschreven "U-bocht" te maken, >>>niet<<< tweemaal linksaf is geslagen, doch op dezelfde weg (zij het gescheiden door een middengeleider) is gekeerd, welke gedraging in artikel 54 RVV expliciet als bijzondere manoeuvre is aangemerkt. [betrokkene] was dan ook verplicht het overige verkeer voor te laten gaan. Voorts is niet (voldoende) betwist dat [betrokkene] haar keermanoeuvre nog niet had voltooid op het moment direct voorafgaand aan de aanrijding.
Volgens WEGGEG van Rijkswaterstaat: 'De verplichte rijrichtingen worden voor de hoofdrijbanen en de zijwegen bepaald door de RVV verplichte rijrichting borden D 4 t/m D 7, (zie afbeelding 66). Het keerverbod RVV bord F 7 moet specifiek zijn aangegeven. Keren is een bijzondere manoeuvre en wordt NIET uitgesloten door borden die het volgen van een verplichte rijrichting aangeeft, dus RVV bord F 7 moet aanwezig zijn [om keren te verbieden].'