kan je een boete krijgen voor brutaal zijn tegen de politie ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grote mond/brutaal , beledigen / ambtenaar in functie , onbeschoft je kunt het zo erg maken als je wilt en als het eenmalig is dan is het gevolg anders dan als je al bekend bent als de bonte hond. Denk maar als voorbeeld aan voetbalsupporters.
Er is een kleine kern en er is een grote groep meelopers. De kleine harde kern is bekend en zal harder gestraft/beboet worden dan iemand die ook eens mee doet , zich mee laat slepen in de heat of the night. Als er zo iets gebeurt, is het ook niet handig om tegengas te blijven geven, niet meewerken maakt het weer erger.

Antwoorden (2)

Als je echt beledigend wordt, zeker ja. En als je door je brutaliteit niet meewerkt wanneer de politie iets van je vraagt, kun je daar ook problemen mee krijgen. Al betekent dat niet dat je direct een boete krijgt als je een keer een grote mond hebt of wat bijdehand bent. Maar er zijn grenzen natuurlijk. Waar die grenzen precies liggen, hangt af van de situatie en de persoon. De ene politieman of -vrouw zal eerder een boete uitschrijven voor een grote mond dan de andere en als jij verder netjes meewerkt zal een brutale vraag of opmerking minder snel beboet worden dan wanneer je in het algeheel erg misdraagt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
@lies2. Jammer dat zo het begrip "belediging" en de daartoe behorende "straf" geheel afhankelijk is van het feit met welk been de politieman/vrouw die ochtend uit bed gestapt is. En ook van dat de agent in de grote stad het niet ziet als belediging maar oom agent in het dorp nergenshuizen gaat bekeuren. Als we menen in Nederland alles keurig te hebben geregeld, waarom is dan niet duidelijk geregeld wat wel en niet door de beugel kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is goed geregeld, maar niet alles kan vastgelegd worden in regels en wetten. Daarom is altijd nog de rechter. Deze bepaalt wat wel en niet door de beugel kan. En deze zal ook kijken naar de omstandigheden. En hoe bont het brutale gedrag is.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
@svetivlas
Daar heb je gelijk in. Maar sommige mensen moeten ook maar eens normaal doen. Boos worden omdat je gepakt word op hard rijden gaat natuurlijk nergens over.
Moet je boos zijn op jezelf. En het gebrek aan respect voor politie waar kinderen nu mee worden groot gebracht, ik vind het echt te zot voor woorden.
Afhankelijk van wat je precies zegt of doet, kan dit opgevat worden als 'belediging van een ambtenaar in functie' en daar staat een boete op van maximaal 3 maanden celstraf of een geldboete van de tweede categorie (zie link). Nu zal het in de praktijk vaak niet zo'n vaart lopen, agenten zijn wel gewend van alles naarhun hoofd te krijgen. Maar als je het echt te bont maakt, kun je dus de pineut zijn.