Geld verdienen in het buitenland en meenemen naar Nederland legaal of belasting ontduiking?

Is het legaal om bijvoorbeeld een bedrijf te starten in Saudi-Arabië waar inkomensbelasting minimaal is en vervolgens met dat geld (miljoenen) in Nederland gaan leven? Hoe werkt het dan met belastingen? Moet je dan alsnog belasting betalen over al het inkomen dat verdiend is in het buitenland?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe 'meenemen naar Nederland'?
Je mag maximaal 10.000 euro meenemen.
Verder zal er over inkomsten verdiend in buitenland ook belasting betaald moeten worden.
Hoeveel en wanneer kun je bij belastingdienst informeren.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/buitenlandse_inkomsten_in_welk_land_belasting_betalen/aftrek_voorkoming_dubbele_belasting/aftrek_voorkoming_dubbele_belasting
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En vergeet de vermogensbelasting niet.
JulianJDel
9 jaar geleden
Met ‘meenemen naar Nederland’ bedoel ik het over maken naar een of meerdere Nederlandse banken om van het volledige vermogen dat in het buitenland verdiend is in Nederland gebruik te kunnen maken. Of is 100 mensen inhuren om per persoon 10.000 voor je mee te nemen dan misschien de beste optie? ;)
ronron1212
9 jaar geleden
Je mag best meer geld meenemen als je het maar meld en kunt aantonen hoe je aan het geld komt.
fisbel
9 jaar geleden
@ronron1212:
Een goed advies.

Antwoorden (1)

Ja, dat is (in principe) legaal. Nederland en Saoedi-Arabië hebben namelijk een verdrag tegen dubbele belasting (zie link).

In de praktijk is één en ander natuurlijk wel lastig, vooral omdat je dus legaal een bedrijf in Saoedi-Arabië moet opzetten.
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, een verdrag tegen dúbbele belasting.
Dat betekent dus dat hij in Saudi-Arabië geen inkomstenbelasting betaalt en in Nederland wel.
tinus1969
9 jaar geleden
Behalve als je al inkomstenbelasting hebt betaald in Saoedi-Arabië. Dat het tarief lager is, doet er niet toe.