Als iemand je in elkaar trapt, op haar 15e, wanneer verjaart dit dan?

Ik hoorde 3 jaar of 6 jaar. Dus hoeveel jaar precies?

Toegevoegd na 18 minuten:
Het is nou bijna 6 jaar geleden, zij is ermee weggekomen, ik durfde geen aangifte te doen, ze had veel vrienden, zou mooi zijn als het nog net kan, en zij het al lang vergeten is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Artikel 300 wetboek van strafrecht
  1. Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
  2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
  3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
  4. Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
  5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.

Artikel 301 wetboek van strafrecht
  1. Mishandeling gepleegd met voorbedachten rade wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
  2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
  3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 302 wetboek van strafrecht
  1. Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
  2. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 303 wetboek van strafrecht
  1. Zware mishandeling gepleegd met voorbedachten rade wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

    Vervolgens moeten we kijken welke verjaringstermijnen er allemaal zijn:

    Wetstekst:
    Artikel 70 wetboek van strafrecht
    1. Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:
      1. in drie jaren voor alle overtredingen;
      2. in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan drie jaren is gesteld;
      3. in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaren is gesteld.

        ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe lang is dat geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Pizaatje, zou je al die ellende weer op je hals halen?
Je maakt alles weer op nieuw door en je hebt kans,dat het niets oplevert. Denk er eerst goed over na!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren " Om te kotsen... Als je iemand martelt, moet je levenslang krijgen. Punt.
Zo'n beul mag nimmer en nooit meer op straat. NIMMER.
je kan altijd aangifte gaan doen van mishandeling, en als je getuige hebt neem die mee,
ik weet niet hoe lang t geleden is, maar er staan niet veel jaren voor

Toegevoegd na 8 minuten:
U kunt altijd aangifte doen. Pas na zeer lange tijd kan een strafbaar feit verjaard zijn en dan heeft aangifte doen geen zin meer. Wel is het de vraag of de politie uw zaak nog gaat onderzoeken. Zonder geconstateerd letsel of mediche verklaring zal het lastig zijn om de zaak rond te krijgen

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=153349
op deze site kan je gratis je vraag stellen aan een juridisch adviseur maak er gebruik van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gegevens over de mishandeling worden twintig jaar bewaard. Ook zit de naam van de dader al die tijd in het justitiële bewaarsysteem. Als het een eenvoudige mishandeling betreft dan is de verjaringstermijn zes jaar. Zijn de gevolgen voor het slachtoffer ernstig, wat bij de omschrijving "in elkaar trappen" wel het geval kan zijn, dan is de verjaringstermijn twaalf jaar. Was het met voorbedachten rade, dan geldt de verjaringstermijn van twintig jaar.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet ze wel aangite hebben gedaan
Amadea
13 jaar geleden
Daar staat in de vraag geen informatie over......
Gewoon aangifte doen, als het al verjaart is zal de politie dit wel melden.

(Goed dat je trouwens alsnog aangifte wilt doen! (y))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd aangifte doen. Zelfs als de ander ermee wegkomt: voor je gevoel moet je het doen. Anders zul je er altijd over blijven piekeren van "had ik 't nu wel of niet moeten aangeven". Nee, zeker weten: aangeven.
Zelfs als de kans bijna nul is dat de dader nog gestraft kan worden. Ga er trouwens vanuit dat de kans bijna nul is (want ik neem aan dat je geen hard bewijs hebt), maar doe toch aangifte van mishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mishandeling, art 300 Wetboek van Strafrecht, geldt een verjaringstermijn van 6 jaren, ingaande op de dag nadat het feit gepleegd is.

In principe kun je dus nog aangifte doen, van het gebeuren. Toch denk ik dat er totaal geen muziek in deze zaak zit.

Je geeft zelf aan dat je geen lichamelijke verwonding hebt overgehouden aan de mishandeling. Er is dus ook geen rapport opgesteld door een arts, waarin melding wordt gemaakt van de mishandeling.

Daarnaast is het de vraag, of je nog getuigen zult vinden en wat deze getuigen zich nog van het voorval kunnen herinnneren. Na 6 jaar is een getuige al niet heel betrouwbaar meer.

Verder speelt mee, dat de dader ten tijde van het voorval nog minderjarig was.

Aan jou zal de vraag gesteld worden, in hoe verre je je de mishandeling zelf nog helder voor de geest kan halen, na al deze jaren. Ook zal jou gevraagd worden, waarom je niet eerder je hebt gemeld bij bijv de politie en nu ineens wel. Heb je daar een helder antwoord op?

Tot slot moet je jezelf de vraag stellen, wat je precies wilt bereiken, met het oprakelen van deze zaak. Het is maar de vraag, of er überhaupt een vervolging zal worden ingesteld. Het kost je echter wel een boel energie. Misschien kun je beter deze energie besteden aan meer positieve zaken.

Ik wil je zeker niet weerhouden van een gesprek met de politie, alleen kun je voor jezelf beter van tevoren eerst gaan bepalen, of het wel zin heeft, om hier mee aan de slag te gaan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
volgens mij is dit al verjaart, wat je wel kunt doen is zoals de bijbel zegt: "Oog om oog, tand om tand" Vraag iemand of diegene haar ook een lesje wil leren.

Ik ben geen haataanstichter maar ik kan gewoon niet tegen de onrechtvaardigheid in deze wereld. Zulke mensen moeten hun lesje ook leren. Zelf iets dergelijks meegemaakt toen ik 7 was, door een stel onbekenden midden op straat. Nooit iets mee kunnen doen, heel frustrerend.

Zulke mensen moeten gewoon hard worden aangepakt!

Justice for all!