Het afsteken van vuurwerk is met de jaarwisseling van 2010-2011 toegestaan van 31 december, 10 uur 's ochtends, tot en met 1 januari, 2 uur 's nachts. Indien je buiten deze periode vuurwerk afsteekt bedraagt de boete € 90,00. Tevens is het mogelijk dat je een boete ontvangt voor het bezit van legaal of illegaal vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van je leeftijd kun je ook een taakstraf krijgen, zie de tekst hieronder van bureau HALT:

Er zijn wettelijke regels voor het kopen en afsteken van vuurwerk, om te zorgen dat we veilig met vuurwerk omgaan en overlast wordt voorkomen.

Vuurwerk kopen
- Vuurwerk mag je alleen kopen bij erkende verkoopadressen.
- Vuurwerk mag je alleen kopen als je 16 jaar of ouder bent.
- Vuurwerk kopen en in bezit hebben mag alleen op 29, 30 en 31 december 2010.
- Het is verboden illegaal vuurwerk te kopen of in bezit te hebben.

Vuurwerk afsteken
- Vuurwerk mag alleen worden afgestoken van 31 december 10.00 uur ’s ochtends tot 1 januari 2.00 uur ’s nachts.
Buiten deze tijden is het afsteken dus strafbaar.

Overtredingen en Halt
Voor de volgende vuurwerkovertredingen kun je bij Halt terechtkomen:

- Het bezit van illegaal vuurwerk.
- Het bezit van vuurwerk buiten de vastgestelde verkoopdagen.
- Het bezit van meer dan tien kilo vuurwerk.
- Het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijd.
- Strafbaar baldadig gedrag met vuurwerk.

Halt-afdoening vuurwerk
De politie neemt je vuurwerk in beslag, belt je ouders en stuurt je door naar Halt.

Bij vuurwerkovertredingen in december en januari krijg je bij Halt meestal een gesprek en een werkopdracht.

Als je buiten de vuurwerkperiode wordt aangehouden, illegaal vuurwerk hebt afgestoken of eerder bij Halt bent geweest voor een vuurwerkdelict, krijg je een uitgebreide Halt-afdoening. Die bestaat onder andere uit een paar gesprekken met je ouders erbij, excuses aanbieden en een leeropdracht.

Heb je schade veroorzaakt dan moet je die altijd terugbetalen.