moet een brief aan een overheidsorgaan die per e-mail is verzonden behandeld worden als een gewone brief?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet. Omdat aan e-mail niet altijd rechten kunnen worden ontleend kunnen sommige formele zaken niet per mail afgehandeld worden. In het algemeen geldt dat gemaild mag worden bij informele mededelingen of verzoeken om inlichtingen. Maar specifieke formele post moet per brief worden verstuurd: bezwaarschriften, schriftelijke zienswijzen, aanvragen voor officiële documenten, vergunningen, beschikkingen en subsidies (tenzij bij de producten een formulier beschikbaar is en ingediend moeten worden met behulp van de DigiD), en klachten over bestuurders of ambtenaren.

Bij e-mail wordt onderscheid gemaakt tussen eenvoudige en complexe vragen. Op vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn en betrekking hebben op bekende feiten of procedures (bijvoorbeeld openingstijden, parkeerregels, vergunningenprocedures) wordt op korte termijn antwoord gegeven. Complexe vragen waarvan de beantwoording meer tijd in beslag neemt behoren doorgaans binnen 6 weken te worden afgehandeld.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben het niet geheel eens. Uit bijv. art. 2:15 Awb blijkt dat de e-mail diezelfde status als een brief per post kan hebben. Echter, soms kan het bestuursorgaan (overheidsorgaan) weigeren elektronische post te accepteren.