Mag een werkgever mij ontslaan als ik een pet of zonnebril draag tegen de zon?

Ik werk in de zon. Van mijn werkgever mag ik geen zonnebril of pet dragen.

Mag hij mij ontslaan als ik dit wel doe?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Heeft de werkgever ander beschermende middelen beschikbaar gesteld?
Amadea
6 jaar geleden
Werk jij in de buitenlucht, of heb je binnen last van zonlicht?
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat voor werk doe je?
Erna55
6 jaar geleden
Om welke reden is pet en zonnebril verboden ?
Is het omdat je een helm moet dragen ?
Ben je werkzaam "in verkleedkostuum" ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik werk volledig buiten. Mag volgens hen geen pet of zonnebril dragen, omdat zij dit niet netjes vinden tegen de gasten. Overigens werk ik gewoon bij een attractie, volledig blootgesteld aan de zon en ja, daar heb je best last van met een volle werkdag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De werkgever vind zonnebrandmelk voldoende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beetje vervelend alleen om dit in je ogen te smeren...
Amadea
6 jaar geleden
Dan kun je tegen die werkgever een proces aanspannen, want deze is verplicht om beschermende maatregelen te treffen. Bijvoorbeeld een zonnescherm of parasol plaatsen, of op een andere manier ervoor zorgen dat jij in de schaduw bent.
Erna55
6 jaar geleden
Zoals Amadea zegt : je werkgever is verplicht om beschermende maatregelen te treffen.
Antoni
6 jaar geleden
Goed idee, bij een probleem meteen een proces aanspannen! Nee, dus, ga eerst eens (opnieuw) in overleg met de werkgever, zoek medestanders, vraag hulp van een personeelsvertegenwoordiging, een ondernemingsraad, een vakbond, dien een officiële klacht in (met daarbij mogelijke oplossingen), ga naar een branche-organisatie of inspectie, of vraag advies van een advocaat. Kortom: er zijn nog héél véél stappen te ondernemen voordat er een proces moet worden aangespannen.
Amadea
6 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dat dit proces kan worden aangespannen wanneer de werkgever het dragen van een zonnebril of pet als reden tot ontslag ziet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar hij kan dit toch niet verbieden???
Inekez1
6 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat je werkgever eist dat je er representatief en 'aanspreekbaar' uitziet. Met een zwart petje en spiegelende zonnebril is dat minder het geval dan met een petje in de kleur van je t-shirt en een niet-spiegelende zonnebril waarbij de gasten jouw ogen nog kunnen zien. Probeer eerst eens met je werkgever tot een compromis te komen.

Antwoorden (2)

Hij mag het proberen, maar het zal niet lukken. Las jouw werkgever dit als reden tot ontslag aanvoert, dan kan het in elk geval niet via het UWV, en zal hij naar de kantonrechter moeten . De kantonrechter zal dit geer reden tot ontslag vinden. Als jouw werkgever desondanks het ontslag wil doorvoeren, dan zal daar een flinke schadevergoeding tegenover komen staan.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus, hij mag deze vorm van bescherming niet verbieden?
TurfGraver
6 jaar geleden
Niet rechtmatig, nee. Hij kan het natuurlijk wel zeggen en als tegenmaatregel ontslag geven. Maar die reden zal voor de rechter geen stand houden. Maar groot kans dat reden van ontslag dan een ander zal zijn... :/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon ophouden dus, al zou ik wel zoveel mogelijk een pet ophouden in plaats van een zonnebril.
MarBet
6 jaar geleden
Tenzij je een tijdelijk contract hebt. Werkgever kan dan besluiten aan het einde van je contract geen verlenging te geven, zonder opgaaf van reden.
nee, ontslaan kan niet.
wel mag hij jou er op wijzen dat het niet wenselijk is om een zonnebril te dragen tijdens het werk, dit kan diverse redenen hebben.