Wanneer is een koopovereenkomst via e-mail rechtsgeldig?

Ik heb bij een gerenommeerde Nederlandse muziekwinkel na het nodige mailverkeer een speciale prijs gekregen voor een bekkenset op basis van een vergelijkbare set, waar ik mee akkoord ben gegaan (er is in verscheidene mails aangeven dat het expliciet om deze set ging!). In plaats van de orderbevestiging te ontvangen, heb ik de dag erna nog een mail ontvangen dat het een misverstand betrof (nogmaals, expliciet vermeld dat het om de specifieke set ging) en ze wel de vergelijkbare set kunnen aanbieden voor die prijs. Kunnen ze hier zomaar onderuit? We hebben nu toch een koopovereenkomst? Ze bieden een set aan voor een speciale prijs, en ik ben daarmee akkoord gegaan. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

De koopoveréénkomst is pas gesloten als u een orderbevestiging heeft ontvangen.
Aangezien u deze niet hebt ontvangen is er geen koopoveréénkomst.
Bovendien bent u akkoord gegaan met het nieuwe aanbod.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe hebben jullie een overeenkomst gesloten over de prijs en het te kopen product.
Ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, dus in die zin stond je sterker.

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen op de verplichting van het nakomen van een overeenkomst. Het kan zijn dan het bepaalde product niet te leveren is. Dan worden er bijvoorbeeld andere opties voorgelegd.

In dit geval maak ik op uit jouw verhaal dat de verkoper zich vergist heeft, en dat het de bekkens duurder zijn dan hij in zijn hoofd had.
Hij heeft jou een andere optie voorgelegd waar jij vervolgens akkoord mee bent gegaan. Dus nu hebben jullie een nieuwe overeenkomst.

De meeste winkels, website hebben wel een disclaimer over eventuele fouten. Vergissen is tenslotte menselijk.