Mag een medewerker van de thuiszorg zonder toestemming het afval van een patiënt/cliënt doorzoeken?

Nog niet zo lang geleden heeft een medewerkster van de thuiszorg zonder aan mij te vragen (en zonder mijn toestemming) al mijn vuilnisbakken in huis doorzocht op zoek naar... iets, maar wat?

Dit naar aanleiding omdat ik de ochtend dat zei bij mij langs kwam heftig aan het braken was (nadat ik hard op mijn hoofd gevallen was uit bed... De huisarts constateerde die middag een hersenschudding, en hoogst waarschijnlijk hield het braken en de misselijkheid verband met deze hersenschudding).

Wat extra info: ik gebruik geen drugs en alcohol o.i.d. en ben ook niet verslaafd aan iets anders. Ik ken ook geen verleden van verslaving en heb nog nooit iets gebruikt. Naar mijn mening is er totaal geen aanleiding om mij te verdenken van het gebruik van iets wat ik vervolgens zou 'wegmoffelen' in de vuilnisbak. (Overigens: ik vind dat zelfs bij mensen die wel 'iets gebruiken' ook niet zonder toestemming het afval doorzocht mag worden.)

Maar mag mijn vuilnis zomaar doorzocht worden zonder dit met mij te overleggen, en dus achter mijn rug om?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou blij zijn dat ze dat doet. Misschien heb je ergens een negatieve reactie op. En zij weet beter wat dat zou kunnen zijn. Jij zou iets normaal Kunnen vinden maar het zou slecht kunnen zijn voor jou.
En dat willen ze voorkomen.
Praat met de thuiszorg.

Antwoorden (4)

Nee, dat mag niet.
Dat is inbreuk op je privacy.
Tenzij het huisvuil al aan de staat stond, dan schijnt het wel te mogen.

"BW. Artikel 5:18
De eigendom van een roerende zaak wordt verloren, wanneer de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen."

Heb je het met die medewerker besproken?
Bel anders even met de organisatie van de thuiszorg over het hoe en waarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal vast een goede reden geweest zijn, je gaat niet voor je plezier in andermans vuilnis zoeken. Zolang je de reden niet weet kan je ook niet oordelen of het wel of niet getechtvaardigt is.
Misschiem was de.medewerker iets kwijt eem ring of zo. Het is niet gezegt dat het om iets van jou ging.
Ik zou dit met de medewerker bespreken, lijkt mij dat er vast een simpele verklaring vooris. Of het mag? Dat hangt ook van de reden af. Overleg was wel prettiger geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat mag niet zonder overleg met jou, sinds kort weet ik, dat ze zelfs je kastjes niet aan de binnenkant mogen schoonmaken, zonder dat gevraagt te hebben, bij mij thuis begon een nieuwe hulp ijverig mijn kasten leeg te halen, om ze aan de binnenkant eens goed te soppen, ik had dat gelukkig snel door en zei, dat ik niet wilde dat ze de indeling van mijn kasten veranderde, ze verontschuldigde zich en zei, tja, dat mag ik eigenlijk ook helemaal niet zonder toestemming van u, u heeft recht op uw privacy, wij mogen niet ongevraagd op plekken werken, die normaal gesproken afgesloten zijn. ditzelfde lijkt mij te gelden voor de vuilnisbak. Praat hierover met uw hulp en samen niet tot een oplossing komt, neem dan contact op met haar leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwart-wit gezegd mag dat niet u heeft natuurlijk recht op uw privacy.

Toch is er ook een grijs gebiedje, namelijk de (medische) noodgevallen.

Iedereen is namelijk ook verplicht een ander, in nood zijnd, persoon te helpen.
U beschrijft dat u heftig aan het braken bent geweest. Dat kan met (verkeerde) medicijnen of geweld te maken hebben. Met name in het eerste geval is snelheid geboden.
Ik kan me voorstellen dat de medewerker van de thuiszorg aanleiding heeft gezien te veronderstellen dat er bij u sprake was van een dergelijk voorval. (zij maken helaas vaker gevallen van verkeerd medicijngebruik mee)

Dan kan ze natuurlijk veel tijd verspillen door de politie te bellen en vragen of zij langs willen komen maar voor zij er zijn kan het voor u al te laat zijn.

Zij heeft waarschijnlijk gedacht: "Nood breekt wet, wanneer er verkeerde medicijnen gebruikt zijn dan is het heel belangrijk te weten WELKE dat zijn geweest. Vaak zit de verpakking dan bij het afval. Laat ik eens kijken of ik het kan vinden."

Nogmaals: strikt genomen mag ze dit niet doen, maar in een oprechte poging om wellicht uw leven te redden kan men wellicht ook wel begrip voor haar opbrengen.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS. De suggestie die anderen hier ook geven om het met haar te bespreken is natuurlijk de meest koninklijke weg. Het geeft haar de kans uit te leggen wat haar redenen waren. Wellicht zal blijken dat het inderdaad hele goede redenen waren. En u kunt altijd nog kijken of u met haar antwoorden genoegen neemt.