Kan je als 17 jarige uit huis gezet worden als je zelf niet uit huis gezet wil worden?

Ik en mij vader hebben veel ruzie alleen nu wil mijn vader dat ik uit huis geplaatst wordt ik moet naar eem soort groep. Maar ik wil het liefst thuis blijven...

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb ik een soort recht of kan ik gewoon uit huis gezet worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er echt geen andere mogelijkheid is kan je aan je pa vragen of je bij andere familieleden terecht kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik misschien je afkomst weten?

Antwoorden (6)

ja dat kan ik ging bijvoorbeeld al op mijn 11de de deur uit richting een internaat en ik had daar zelf niks over tezeggen sterker nog toen jeugdzorg mij naar een gevangenis doorplaatste had ik daar geen stem in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het hier ook eem soort van internaat gaat? Klopt dat? Ik had een turkse vriendin die was 16 en dr vader wilde haar weg hebben en dwong haar om naar islamitische internaat te gaan. Yurt wordt dat genoemd. Maja de vader bleef aandringen en toen is ze uiteindelijk in overleg, tijdelijk bij een vriendin gebleven. Alleen dat ging ook niet toen heeft ze alles hier achter gelaten en naar turkije gegaan. Heb gehoord laatst dat ze nu beter met elkaar omgaan, maar diep van binnen is er geen liefde meer voor hem. Maja wat ik dus wilde zegen is.. Ja dat kan! Blijkbaar zo hard dat ze helemaal naar turkije is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan uit huis gezet worden.
Je 'recht' is dat je naar jeugdzorg kan gaan en ze je daar verder helpen, maar een ideale situatie is dat niet.
Uit ervaring weet ik dat jeugdzorg niet veel moeite meer doet voor een `17 jarige, want zodra je 18 bent hoeven ze je niet meer te helpen.

Als je graag thuis wil blijven kan je proberen om eens op een rustig moment , dus niet tijdens of vlak na een ruzie, met je vader te praten en samen goede afspraken maken zodat de ruzies minder worden.
Je zal dan wel wat toe moeten geven, als je vader iets wil, wat jij eigenlijk helemaal niet ziet zitten, kan je overwegen of het niet beter is om het toch te doen, omdat dat je de kans geeft om thuis te blijven wonen.
Daarnaast kan je bedenken dat je 17 bent en je echt de langste tijd thuis al gehad hebt, ga eens kijken wat jouw mogelijkheden zijn om op jezelf te gaan wonen, door ergens een kamer te huren bv. Zodra je 18 bent kan je die stap maken, ook zonder toestemming van je vader, al is het fijner als je vader hier ook achter staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij hebben je ouders tot je 21ste jaar het onderhoudsplicht (onderdak, voeding en verzorging)
Als je gewoon op straat word gezet niet, want je bent nog minderjarig en dus zijn e ouders nog verantwoordelijk, ik heb het hier laatst met een groep vrienden over gehad want een van hen was ook op straat gezet, toen heb ik wat opgezocht en dat mag niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ouders zijn verplicht te zorgen voor je tot je 18 wordt. Dam wordt je meerderjarig. Tot die tijd moeten ze je onderdak verlenen en zorg voor je dragen.
Zoals hier boven vermeld is kan je naar Jeugdzorg, dit hangt inderdaad af hoe lang het duurt voordat je 18 wordt. Jeugdzorg komt om in het werk en za je dan minder helpen, omdat je bijna meerderjarig bent, en dus voor jezelf moet/kan zorgen.
Ik zou het proberen uit te praten met je vader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt idd uit huis geplaatst worden. Ouders hebben de plicht om tot je 18e voor onderdak voor je te zorgen. Onderdak is ook bijvoorbeeld onderdak bij een internaat of ander gezinsvervangend tehuis. Probeer in overleg te blijven om dit te voorkomen.