eens gegeven, blijft gegeven! dat betekent zoveel als nee, dat mag je niet terugvorderen/opeisen.
iets wat je vrijwillig weggeeft, kan je niet terug eisen of claimen, daar is geen wettelijke grond voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Terugvorderen niet.
Als die persoon in financiele problemen zit kan hij het echter wel vragen, maar vorderen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is gebaseerd op de Belgische wetgeving:

Nee dat kan niet. Je kan enkel geld terugvorderen indien je een aankoop hebt gedaan en je het goed/de dienst achteraf niet meer wilt, niet tijdig ontvangt of als het geleverde een mankement heef.

Als iemand daarentegen je geld op een bedrieglijke manier afhandig heeft gemaakt dan kan je een schadevergoeding krijgen indien je je burgerlijke partij stelt en je gelijk krijgt voor de strafrechtbank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is één mogelijkheid: als de gift buiten proporties is en de schenker gehuwd is, dan is op grond van BW art 1:88 toestemming nodig van de partner. Is dus aantoonbaar teveel geschonken ( we praten dan niet over een paar tientjes maar over duizenden en dan nog alleen als die schenking het gezin zal ontwrichten), dan kan de schenking ongedaan gemaakt worden. Dit is een gezinsbeschermende bepaling. Maar als het gaat over een bedrag tot laten we zeggen enkele duizenden euro's dan kan je die gift niet terugdraaien.
Bij grote schenkingen, die uiteraard zwart op wit worden geregeld, moet de partner altijd tevoren toestemming geven om problem,en te voorkomen.
Een cadeautje in geld kan je dus niet terugvragen, dat geldt trouwens ook voor cadeautjes in de vorm van bijvoorbeeld een voorwerp.