klopt het dat je ww na 6 maanden nog kunt aanvragen?

het uwv heeft mijn ww eens geweigerd terwijl ik bij de sociale dienst vernam dat ik nog recht had op ww...kan dit wel? ik heb het ca 6 maanden na mijn ontslagdatum aangevraagd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K

Antwoorden (2)

WW moet je al *voor* je ontslag aanvragen, namelijk op het moment dat je te horen hebt gekregen dat je ontslagen gaat worden. De reden is dat dan je sollicitatieplicht ingaat. In principe heb je nu nog wel recht op WW (zelfs met terugwerkende kracht) maar de bewijslast dat je alles hebt gedaan om een nieuwe baan te vinden ligt nu bij jouw. Ik hoop dus voor je dat je minimaal 1 keer per week een sollicitatiebrief hebt geschreven (of per email), en dat je dat kunt aantonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat mjn schrijft klopt.
Om toch bijstand te kunnen krijgen heb je een schriftelijke afwijzing van de ww aanvraag nodig, en mogelijk moet je hiertegen eerst in beroep/bezwaar gaan. Als je dan nog geen ww kan krijgen dan kan je bij de bijstand aankloppen. De bijstand krijg je nooit met terugwerkende kracht.

Toegevoegd na 7 minuten:
Daarom kan het van belang zijn om zo snel mogelijk bijstand aan te vragen, ook al krijg je die in eerste instantie niet. Blijkt later dat je toch geen ww krijgt en alsnog bijstand, dan gaat die in vanaf de (eerste) datum van aanvraag.