Mag ik de lift deur openbreken als de lift vast komt te zitten?

Toegevoegd na 17 minuten:
Het is dus het geval dat die lift heel vaak kapot is.
Er zitten regelmatig mensen in opgesloten.
Uit voorzorg neem neem ik nooit de lift zonder breekijzer mee te nemen.
Dit, voor het geval dat de lift vast komt te zitten als ik erin sta.
Zo kan ik de deur openbreken in een noodgeval.
Ik kan het mij niet permitteren om een belangrijke afspraak te missen.
Maar mag ik de liftdeur wel forceren? Is dat legaal?
Als ik wordt gegijzeld door de lift en daardoor een belangrijke afspraak misloop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K

Het beste antwoord

Er zijn maar zelden situaties waarin het acceptabel zou zijn om een liftdeur van een vastzittende lift te forceren (als dat al zou lukken, want liften zijn goed beveiligd!) voordat deskundige hulp gearriveerd is. Ik kan me dit alleen voorstellen in geval van echte acute noodsituaties: het gebouw waarin de lift aanwezig is staat in brand; er is sprake van gasontwikkeling in de liftruimte; er is verder niemand aanwezig in het gebouw waarin zich de lift bevindt; de communicatievoorziening in de lift voor noodgevallen is buiten werking en je hebt geen werkende mobiele telefoon. (In het laatste geval moet je sowieso nooit met de lift gaan.)

Nee, je mag de liftdeur niet vernielen uit frustratieoogpunt ('belangrijke afspraken') als je vast komt te zitten. Dan beschadig je het eigendom van een ander. Net zo min als je aan de noodrem mag trekken in de trein als je erachter komt dat je een 'belangrijke afspraak' hebt in een plaats waar alleen de stoptrein stopt terwijl je hebt plaatsgenomen in de intercity.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In geval van brand mogen bij mijn weten liften niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar je weet niet altijd dat er brand is of uitbreekt op het moment dat je in de lift stapt.

Andere antwoorden (2)

Het lijkt mij dat a/ niemand u verplicht de lift te nemen en b/ het vernieling is van andermans eigendom en c/ er duidelijk sprake is van opzet als u van tevoren een breekijzer meeneemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je vernielt dan opzettelijk andermans eigendom en dat mag niet.

Mijn tip: Neem de trap, dan kom je niet vast te zitten.