Wat gebeurd er als je liegt tegen de rechtbank/rechter?

Ik stel deze vraag vanwege een kennis van mij.

Een stel zit in scheiding en er is een voorlopige voorziening aangevraagd bij de advocaat zodat de man sneller uit huis moet. De zitting zou eerst 12 juni zijn maar doordat de man ook een advocaat in handen heeft genomen wordt dit pas 19 aug. (i.v.m. verhinderingsdatums). Eén van die verhinderingsdatums is van de man die 4 weken meent op vakantie te gaan.
Wat als de man nou die 4 weken (of een deel daarvan) thuis blijft en dus eigenlijk heeft gelogen?

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk mogelijk is gesteld.
Bedankt alvast!

Toegevoegd na 8 minuten:
Kunnen ze dan bijv. de zitting naar eerder verplaatsen of dat de man na de uitspraak bijv. maar 1 week krijgt om het huis te verlaten (door vertraging en leugen) ipv bijv. 3 weken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Dit ligt er aan of hij onder ede staat. Aan de ander kant je mag niet zomaar een rechtzaak belemmeren. Een rechtzaak wordt niet zomaar uitgesteld dus hij zal wel netjes toestemming gekregen of dat nou thuis of in een ander land is maakt geen vershil denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
dat hoeft niet te worden gecontroleerd. Het heeft niets met liegen te maken het zijn data die niet kunnen en het is aan niemand om te bepalen dat dat niet juist is.

Andere antwoorden (2)

Als hij niet onder ede staat gebeurd er niks, misschien een straf voor de belemmering van de rechtsgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dat dan niet waar hij heeft vakantie en andere plannen dat kan en mag. De rechter kan alleen straffen als er voor het gerecht meieed wordt gepleegd.

Toegevoegd na 7 minuten:
De advocaat van de vrouw kan proberen of de rechtbank eerder zitting kan hebben. Maar leugen is niet waar. Dit zal ook niets beinvloeden. De rechter bepaald hoe de voorlopige voorziening eruit zal zien.
ronron1212