Overtreed je de auteursrechten als je een computerspel maakt van een bestaand bordspel/kaartspel?

Natuurlijk heb ik het niet over spellen zoals schaak en dammen, maar over spellen die echt door bedrijven die nu nog steeds bestaan zijn bedacht.
Mag je hier gewoon een computerspel van maken?
Mag je hiervan de afbeeldingen gebruiken (dus kopiëren)?
Mag je je computerspel dezelfde naam geven als het bordspel/kaartspel?
Mag je dezelfde termen die in het spel gebruikt worden ook in jou computerspel gebruiken?
Mag je dit computerspel verkopen of er geld mee verdienen?
En pleeg je plagiaat als je niet vermeld dat het oorspronkelijke idee van dat bedrijf is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Het korte antwoord op al die vragen is: Zonder toestemming van de auteursrechthebbende is het verboden !

Op plaatjes, namen en ideeën van spellen rust allemaal het auteursrecht. Namaak, in welke (digitale) vorm dan ook mag alleen na toestemming van de auteursrechthebbende.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel. Duidelijk antwoord. Ik wist niet dat er op ideeën ook auteursrechten golden, maar kennelijk is dat zo.

Andere antwoorden (1)

Ja je mag het maken, nee je mag het niet als digitale versie uitbrengen, ook niet met nuance verschillen. Ja je kan er geld mee verdienen, indien de orginele bedenker het wil kopen, of toestemming geeft, het uit te brengen, al dan niet dmv meedelen in de winst.