Boete voor openbaar dronkenschap en wildplassen?

Hoi allemaal,
Gisteren ging ik stappen met wat vrienden, waarbij ik helaas wat te diep in het glas gekeken had. Ik ging in het parkje voor het uitgaansgebied nog even plassen, waarna ik gepakt werd voor wildplassen. Ik weet dat ik een boete gekregen heb, maar volgens mij gaf hij aan dat ik ook 'in aanmerking' kwam voor openbaar dronkenschap. Ik vraag me dan ook af welke boete ik kan verwachten, en daarbij of dit nu wel of niet een strafblad oplevert? Niet handig natuurlijk, maar dit alles lijkt me zwaar overdreven.
En is er ergens een plek waar je dit soort type boetes al kunt bekijken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
11.1K

Antwoorden (2)

De boet voor openbare dronkenschap is € 95,-. Zie onderstaande link. een strafblad krijg je er niet voor, dit valt onder overtredingen, niet onder misdrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent gepakt en hebt een boete gekregen voor wildplassen. Dan gaat je dat € 140 kosten.

“Wildplassen/poepen: het boetebedrag wordt: € 140
NB: Deze overtreding is alleen strafbaar op die plaatsen waar dat bij Plaatselijke Verordening of bij Algemene Plaatselijke Verordening is bepaald.”
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=21972,21919#beslissingpad2197221919

Mocht de openbare dronkenschap daarbovenop nog apart beboet worden, wat me gezien het verhaal niet meteen te verwachten valt (maar je gedrag ter plaatse moet je achteraf zelf maar beoordelen) dán zou er nog € 95 bij kunnen komen:
“Dronken op de openbare weg bevinden: het boetebedrag wordt: € 95.”
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=92305,21918#beslissingpad9230521918

Bovenstaande boetebedragen worden gehalveerd wanneer de overtreder jonger dan 16 jaar is.
De vermelde bedragen zijn voorts exclusief € 9,- administratiekosten.

Dit zijn allebei overtredingen, en je krijgt er geen strafblad voor.

“Overtredingen zijn lichte strafbare feiten, zoals openbare dronkenschap en verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet voor de rechter te komen en krijgt u geen strafblad. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten, zoals de handel in drugs, diefstal of moord.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad