mag bjz zomaar een familielid als contactpersoon aanwijzen ?

Ik kreeg onlangs een brief van BJZ dat mijn schoonzuster was aangewezen als contactpersoon. Mijn schoonzuster word enorm gemanipuleerd en voorgelogen door de voogdes. Het zijn meesters in manipuleren, intimideren en de waarheid verdraaien in hun eigen voordeel, natuurlijk !
Schoonzus is dus ook een speelbal geworden in dit BJZ web alleen ze heeft het niet door !! Ze fungeert nu als de ogen en oren van BJZ.Ik ben van mening dat BJZ hier in overtreding is....maar ook mijn schoonzus. Ze heeft namenlijk een zwijgplicht !! Mag dit zomaar ?? Moet ik hier niet officieel van op de hoogte gehouden worden en toestemming geven als moeder ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, bureau jeugdzorg mag dit doen (ik neem aan dat je dat bedoelt). Ze zullen dit echter alleen doen als de ouders in hun ogen niet in staat zijn om het kind een goede toekomst te geven. Schoonzus heeft hier wel voor moeten tekenen en is hier ook goed over ingelicht. Als jeugdzorg eenmaal de voogdij bij de ouders weg heeft genomen krijgen ze deze vrijwel nooit weer terug. Dit zou alleen kunnen als de ouders hun leven beteren (stoppen met drinken, psycholoog bezoeken etc.) en het kind beslist dat hij/zij terug wil naar haar ouders... Twee instanties zullen dus overgehaald moeten worden Jeugdzorg, en het kind, en soms ook nog een rechter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat uw schoonzus is verzocht om contactpersoon te worden tussen u en BJZ heeft alleen te maken met het gegeven dat het contact tussen u en BJZ slecht verloopt.

Echter BJZ kan niet zo maar iemand aanwijzen als contactpersoon, een contactpersoon moet de goedkeuring van beide partijen dragen en een familielid is vaak niet het geschikte persoon, daar er daardoor familieruzies kunnen ontstaan en de benodigde rust voor de kinderen wordt verstoord.

Uw schoonzus kan geen zwijgplicht opgelegd worden, nog naar u noch naar BJZ daar ze geen binding heeft met een beroep waarbij een zwijgplicht is opgenomen (arts, advocaat).

U kunt zelf komen met een persoon waarvan u wel vind dat deze een goed contactpersoon is, overleg dit met de toeziend voogd(es).

Mocht u er met de voogd(es) er niet uitkomen en u vind dat uw belangen op deze wijze geschaad worden kunt u klacht neer leggen bij de klachtencommissie van BJZ (zie link).

Toegevoegd na 1 minuut:
Verkeerde link.

Eerste link is verkeerd, u dient de tweede lik te gebruiken.