Een vriendin is tegen haar wil in naar Amerika verhuist. Ze is 18 wanneer ze hierheen komt. Wat kan de overheid voor haar doen?

Ze is een Nederlandse maar woont nu 4 jaar in Amerika en heeft nu dus een Amerikaans paspoort. Een inburgeringscursus lijkt mij overbodig omdat ze bijna heel haar leven in Nederland heeft gewoond.

Haar moeder heeft haar tegen haar wil in meegenomen en beloofd steeds dat ze even op vakantie mag hierheen, we zijn inmiddels 4 jaar verder en wij denken niet dat het ooit gaat gebeuren. Ze heeft heel erg heimwee en heeft lang in een depressie gezeten. Het is dus nodig dat er iets gebeurd.

Weet iemand wat de wetten hiervoor zijn en wat de overheid voor haar kan doen? Kan ze hier komen werken en wonen, dat gaat denk ik niet zo eenvoudig toch?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt ze nou wel of niet naar Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ze ook een Nederlands paspoort? Zo ja, dan kan ze gewoon naar NL komen wanneer ze 18 is en dat zelf wil.
ronron1212
12 jaar geleden
De overheid kan niets voor haar doen.

Antwoorden (2)

Als ze 18 is kan ze gaan en staan waar ze wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kan naar Nederland komen als ze ook nog een Nederlands paspoort heeft, maar ze heeft geen recht op een uitkering of woonruimte. Ze zal dus zelf op zoek moeten naar een kamer.

Het allereerste wat ze moet doen als ze in Nederland is, is zichzelf inschrijven bij de gemeente. Daarvoor heeft ze een vaste verblijfplaats nodig. Dat kan zijn bij vrienden, maar ze moet zich wel op dat adres in mogen schrijven.

Ze kan zich daarna het allerbeste inschrijven voor een opleiding en een studiefinanciering aanvragen (en bij-lenen of een flinke bijbaan zoeken zodat ze in haar onderhoud kan voorzien). Je kunt haar helpen bij het zoeken van een kamer of in elk geval een tijdelijk onderkomen proberen te bieden totdat ze zelf iets gevonden heeft.