Kan mijn bewindvoerder echt niet bij mijn geld?

Sinds 5 november sta ik officieel onder beschermingsbewind. Ik een paar dagen later een mail van mijn bewindvoerder dat het rond was en ik onder bewind ben gesteld. Daarin stond ook dat zij nieuwe rekeningnummers heeft aangevraagd bij mijn eigen bank (abn). Op 12 november wil ik inloggen op internet bankieren om te kijken of mijn ziektewet uitkering binnen is gekomen, zodat ik mijn huur kan betalen. Alle rekeningen zonder aankondiging weg (spaar en 2 betaalrekeningen) Een paar dagen later krijg ik wel een melding op mijn telefoon dat er een bedrag (1e loon van mijn nieuwe werkgever) is bijgeschreven op 1 van mijn oude betaalrekeningen. Het antwoord op de mail, die ik naar mijn bewindvoerder stuurde over hoe en wat, was dat ik een nieuwe leefgeldrekening kreeg en een betaalrekening, mijn oude konden ivm roodstand niet gebruikt worden, deze rekeningnummers had ze op dat moment nog niet. Zodra er geld binnen zou komen zou ik weekgeld krijgen (hoogte geen idee).
Op 19 november kreeg ik een mail met het rekeningnummer van mijn beheerrekening, deze moest ik zelf aanpassen bij de belasting, het uwv en mijn werkgever. Meteen gedaan, maar ondertussen waren de toeslagen en het kgb al naar mijn oude rekening over geboekt. Mijn bewindvoerder zegt dat dit geld nu gewoon verdwenen is. Er is meer geld binnen gekomen, dan dat er roodstand was. Betekend dit nu dat al mijn inkomsten van deze maand weg zijn en ik tot volgende maand zonder leefgeld zit als alleenstaande moeder van 2? Mag dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Vraag het je bewindvoerder.
marjolein55
4 jaar geleden
Ze mogen u niet zomaar zonder leefgeld laten zitten,dus zou u er goed aan doen om het nog eens helemaal uit te laten zoeken met de bewindvoerder en de bank waar u nog een rekening heeft lopen.
LeonardN
4 jaar geleden
"Mijn bewindvoerder zegt dat dit geld nu gewoon verdwenen is." Dat lijkt me een sterk verhaal. Ik zou even je bank bellen en vragen of ze kunnen nagaan voor jou wat er hier gebeurd is.
Ook zou je even je nieuwe werkgever kunnen vragen of dat geld wellicht terug is gestort.
Geld verdwijnt niet zomaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar wellicht heb ik wel wat antwoorden voor je: 1) Geld op de rekeningen is van jou. Jij hebt dus ten alle tijden het recht om bij en afschrijvingen te zien. Ook al ben je zelf niet meer geautoriseerd om handelingen te doen: KIJKEN mag altijd ! 2) Ik begrijp dat oude rekeningen opgeheven zijn. Geld dat op niet meer bestaande rekeningen gestort wordt verdwijnt niet zomaar. Daar worden eerst eventuele openstaande schulden mee verrekend. Het (resterende deel) wordt teruggestort naar de betalende partij als 'geweigerde betaling'. Wordt een betaling door de UWV of de belasting aan jou door de bank geweigerd i.v.m. een niet bestaand rekeningnummer dan zullen zij u (of uw gemachtigde) verzoeken het correcte rekeningnummer doorgeven waarna opnieuw tot uitbetaling wordt overgegaan. V.w.b. het verrekende deel van openstaande schulden op de oude bankrekening: daar moet de bank u of uw gemachtigde middels afschriften over informeren.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Meteen terug naar de bewindvoerder en vragen naar hoe en wat.
Krijg je niet of niet snel genoeg reactie, ga naar de Sociale Dienst in je gemeente, vertel alles en vraag om (een voorschot) *broodnood*
Broodnood wordt gebruikt als alles nog niet geregeld is en er geen geld meer is -lege portemonnee- voor dagelijkse boodschappen. Dan mag je vragen naar een voorschot.
.
Broodnood wordt wellicht niet in iedere gemeente gelijk gebruikt (verleend is een lening), aangezien de gemeente zelf hierover gaat tegenwoordig.
,
Antwoord op jouw vraag : *Betekend dit nu dat al mijn inkomsten van deze maand weg zijn en ik tot volgende maand zonder leefgeld zit als alleenstaande moeder van 2? Mag dit?*

1.Jouw rekeningen zijn geblokkeerd, je kunt niets meer doen
2.Geld dat hier binnenkomt wordt gebruikt om rekeningen te betalen
3.Deze rekeningen worden verder niet meer gebruikt, jij krijgt nieuwe
4.Je rekeningen worden betaald door de bewindvoerder van je inkomsten uit loon en/of uitkering en/of belastingen.
5.Je krijgt voortaan leefgeld per week. Hoeveel hoor je nog, is ook afhankelijk van hoogte schulden en grootte gezin
5.Houdt de bewindvoerder te vriend, hij gaat over jouw geld.
6.Houdt de bewindvoerder ook in de gaten, er gebeurt wel eens iets wat niet de bedoeling is.
Sterkte!
Toegevoegd op 21 november 2019 08:36: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ plus controleer alle handelingen van de bewindvoerder en vraag advies aan een onafhankelijke deskundige.