Als ik er van uit mag gaan dat je bij 'aansprakelijk' doelt op de civielrechtelijke aansprakelijkheid in Nederland, dan is dit geregeld in artikel 162 van Boek 6 van het Burgerlijk wetboek. De jurididische term is 'aansprakelijkheid bij onrechtmatige daad'. Simpel gezegd houdt deze aansprakelijkheid in dat wanneer jij een onrechtmatige daad pleegt waardoor een ander schade lijdt, jij verplicht bent deze schade te vergoeden.
Van belang voor beantwoording van jouw vraag is dan dus, wanneer pleegt iemand een onrechtmatige daad?
De wet stelt drie eisen waaran moet worden voldaan om van een onrechtmatige daad te spreken. Het moet betreffen:
1) een inbreuk op een recht (denk bijvoorbeeld aan inbreuk op het eigendomsrecht, bijvoorbeeld vernieling van andersmans goed)
2) een doen of laten in strijd met een wettelijke plicht (denk bijvoorbeeld aan het plegen van een misdrijf tegen een ander) of
3) een doen of laten in strijd met hetgeen volgens het ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. In jouw vraag spelen deze eerste twee alternatieve voorwaarden geen rol.
De derde zou je moeten beoordelen. Is het in het maatschappalijk verkeer betaamt dat jij je bak van de openbare weg haalt als deze daar door een ander is neergezet, ook als jij niet in de buurt bent (omdat je werkt). Met andere worden: zal een rechter oordelen dat de maatschappij (dat ben jij ;)) vindt dat jij door de bak niet weg te halen iets doet waardoor, indien een ander daardoor schade lijdt, verwijtbaar is. Het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat jij hiervoor aansprakelijk kan worden gehouden.
Wanneer je de vraag vanuit het perspectief van de vuilnisman had gesteld, zou ik een andere inschatting maken. Dan komt onder andere het gedrag van de weggebruiker zelf aan bod, maar los daarvan zou de vuilnisman mogelijk wel een verwijt kunnen worden gemaakt. Maar dat was de vraag niet.
Korte versie: Nee, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de rechter zal oordelen dat jij hier een handeling zou nalaten (het weghalen van de bak terwijl je niet aanwezig bent) waarvan het maatschappelijk verkeer aangeeft dat dit nalaten verwijtbaar is.
Overigens, in strijd met sommige eerdere antwoorden op deze vraag, is het in het Nederlandse Burgerlijk Recht zo geregeld dat 'wie stelt, bewijst'. Diegene die schade heeft ondervonden en jou aanspraklijk wilt stellen, moet zowel de schade als jouw verwijbaarheid aantonen, niet andersom.