Als ik op een zebrapad afloop,en ik geef als voetganger de automobilist voorrang. Is de automobilist dan strafbaar.? Zie uitleg.

Liep vanavond op een zebrapad af.
Met in het midden een vluchtheuvel.
Van rechts naderde een auto,en deze maakte aanstalte om te stoppen.
Maar omdat ik nog genoeg ruimte had om over te steken.
Maakte ik een gebaar van gaat u maar voor.

Maar wat als er toevallig een politie auto achter deze bestuurder reed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Voor deze regel moeten we kijken in het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels:

Art. 49: Verplichtingen ten opzichte van voetgangers

Bestuurders moeten voor laten gaan:
[...]
Voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, die een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan, dit te gaan doen.

Op het moment dat jij een zwaaibeweging geeft om de bestuurder door te laten gaan en je bijvoorbeeld in het midden staat en dus niet direct op de voetgangersoversteekplaats (zebrapad of VOP) was het niet strafbaar. Sta je wel op een ononderbroken VOP dan zou de automobilist in principe geen gehoor aan jou gebaar mogen geven.
Echter, dat iemand strikt gezien, strafbaar is wil niet zeggen dat hij direct een bekeuring krijgt. De politie kijkt naar alle omstandigheden. Als ze zien dat jij de bestuurder door zwaait denk ik niet dat er snel bekeurd zal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
capthavoc
12 jaar geleden
in principe moet hij je gebaar inderdaad afslaan als je niet op de vluchtheuvel staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zinnetje is ozo belangrijk: "die een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan, dit te gaan doen." Foutief antwoord dus.

Andere antwoorden (3)

omdat jij een gebaar maakte dat de automobilist voor mag gaan is dat dan niet strafbaar want jij geeft hem een gebaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het handgebaar heeft geen enkel rechtsgeldigheid, handgebaren dienen te voldoen aan de regels zoals opgesteld in het RVV1990.
Als er opsporingsambtenaren in de buurt waren geweest had de bestuurder van de auto een proces-verbaal kunnen krijgen.

Het RVV1990 is daar zeer duidelijk in, personen die op een voetgangers oversteekplaats oversteken of aanstalten maken om te gaan oversteken dient men voor te laten gaan.

Zoals ik uit uw verhaal opmaak was u reeds bezig met oversteken, dit maakt dat elke bestuurder verplicht is om te stoppen, het maken van een handgebaar heeft geen enkele rechtsgeldigheid, het voldoet niet aan de regels zoals opgesteld in het RVV1990.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verkeer betekent voorrang hebben nog niet dat je het ook moet nemen. Het is nog altijd hoffelijk om iemand anders voor te laten gaan waar dat niet nodig is. Dat geldt ook voor een zebrapad. Omdat u met uw gebaar aangaf dat de auto voor mocht kan de automobilist niet bekeurd worden als hij van uw vriendelijke aanbod gebruik maakt. Daarbij heeft u de auto laten doorrijden, omdat u zelf toch niet werd gehinderd door de auto. Prima oplossing zo.