Een leraar die ongevraagd rond gaat neuzen in mijn mobiel ...

Toegevoegd na 3 minuten:
Valt dit onder enige recht van privacy schending, zo ja kan ik hem daarop ook aan gaan klagen.

En mag een leraar ook een leerling fysiek een tik op zijn hoofd geven..

Het gaat hierbij om een leraar op het MBO en een leerling van 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Bij mijn weten mag een leerkracht niet in een gsm kijken...
Toch niet zonder enige toestemming mag niemand trouwens...

Wat de tik betreft, zolang het maar geen verwondingen zijn kan dat geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hij mag niet in je telefoon kijken, als dat niet gevraagd is.
Ik zou daarmee naar het hoofd van de school stappen, en evt. de leerlingen die het ook gezien hebben ook hun mond open laten trekken. (In jouw voordeel).

Wat die tik betreft; als het gewoon een 'tik' is, kan geen kwaad, als het om een 'pets' gaat is het al een heel ander verhaal. Maar ik zou ook met dit naar het hoofd gaan, hallo? Hij/zij hoort zijn poten thuis te houden, ook al is het maar een 'tik'. Ja, zo ben ik weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leraar moet ook het recht op privacy respecteren en mag dit dus niet!
Een leraar mag ook onder geen enkele omstandigheid een leerling slaan. Hij mag wel straffen, maar nooit slaan.
Hebben jullie geen leerlingenstatuut? Hierin staat het meestal zwart op wit en je kunt hier dan altijd mee schermen.
Als jij vindt dat je onterecht bestraft bent of je bent het niet eens met de methode kan je dit achtereenvolgens
voorleggen aan;
de betreffende leraar,
de mentor,
de coördinator,
de sectordirecteur,
de schoolleiding.

Zij zullen dan verdere stappen ondernemen als zij het nodig achten.
amc
13 jaar geleden
Die leraar gaat natuurlijk zijn boekje te buiten als hij in andersmans telefoon zit te snuffelen. Aan de andere kant hoort een leerling zijn telefoon in de klas natuurlijk niet aan te hebben of ermee te spelen.

Als diezelfde leraar een leerling een tik op zijn hoofd geeft, vind ik dat hij ongeschikt is voor zijn werk en zou ik de rector van de school hiervan op de hoogte brengen. Dit is ongepast gedrag.
Als de leerling hem het bloed onder zijn nagels vandaan haalt moet ook hij daarvan melding maken en geen tikken gaan uitdelen want dat blijft een teken van zwakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is er geen wet die het verbied om in een telefoon te kijken. Juridisch heb je geen rechten of keuzes daarin.
Echter op zich hoef je hem niet eens af te geven
Wel kan men verbieden hem in de klas bij je te hebben

Maar moreel gezien lijkt het em onjuist en onwenselijk. Dit zou ik aankaarten bij de directie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leraar mag niet ongevraagd in je mobiel rondneuzen.
Je zou een gegronde klacht tegen hem in kunnen dienen.
Aantasting van het privacyrecht.
Verder is het natuurlijk ook niet toegestaan dat hij/zij iemand fysiek een tik geeft.
Oók dit zou een gegronde klacht zijn wanneer je er werk van maakt.
Dit valt onder de onaantastbaarheid van het lichaam.
En...onder mishandeling of... het recht in eigen hand nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in beide gevallen overtreed deze leraar de wet, ik denk echter dat het in dit geval erg moeilijk te bewijzen is, tenzij je veel getuigen hebt (het liefst mensen buiten je vriendenkring) of tenzij deze leraar vaker buiten zijn boekje is getreden. in deze 2 gevallen zou ik naar de rector gaan.