Wordt er bij de aanvraag van een nieuw ID bewijs een pasfoto gemaakt of moet je die zelf meenemen?

Zijn er extra kosten verbonden als je geen pasfoto mee hebt?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
9 jaar geleden
In het gemeentehuis wil wel eens de mogelijkheid zijn om in een pasfotohokje pasfoto's te maken. Kosten ongeveer 4-6 euro.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
op de site van je gemeente staat uitgelegd wat je mee moet brengen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat de eisen voor een pasfoto erg streng zijn geworden. Het verstandigste is gewoon even langs een fotograaf gaan alvorens het gemeentehuis in te duiken, als een pasfotohokje-foto mislukt moet je nog een keer en nog een keer etc. wat de kosten erg op kan drijven. De meeste fotografen bieden een soort van goedkeur garantie. Als de foto dus niet goed blijkt te zijn op het gemeentehuis dan kun je terug naar de fotograaf en maakt ie gratis een nieuwe foto, wel moet je hiervoor bij het gemeentehuis een bewijsje vragen waarin staat dat de foto daadwerkelijk afgewezen is en waarom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het leuke is dat je bij een fotograaf altijd een setje pasfoto's krijgt van bijvoorbeeld 6. Je hebt er maar 1 nodig, en tegen de tijd dat je ID kaart verlopen is zijn die pasfoto's niet meer geldig. Heb je geen kennis die fotograaf is? Het is echt niet zo moeilijk. De eisen kun je gewoon online vinden op de site van de overheid.

Het beste antwoord

Nee, er wordt geen pasfoto van je gemaakt. Deze zal je zelf moeten meenemen. Soms staat er een automaat in het Gemeentehuis. In Utrecht staat er wel eens een busje met een fotograaf die zijn services aanbied.
Zonder pasfoto wordt je aanvraag dus niet in behandeling genomen en mag je een andere keer terugkomen mét pasfoto. Kost dus niets extra....
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Met een automaat kan je toch bijna onmogelijk een pasfoto fabriceren die aan de strenge eisen voldoet?