Wat is de Verjaringstermijn in het geval van opzettelijke vernieling ?

Iemand (verdachte is bekend) heeft goederen in mijn tuin opzettelijk vernield.
Wat is verjaringstermijn (aangifte kunnen doen van) opzettelijke vernieling ?

Graag to the point antwoorden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

In principe verjaart de vordering tot het vergoeden van de schade 5 jaar na het moment dat je de schade hebt geconstateerd en weet wie de veroorzaker is. Zie de link.
Aangifte doen is iets anders. Daarvoor bestaat geen wettelijke termijn, maar kort gezegd is het zo dat hoe langer je wacht, hoe geringer de bereidheid van politie en Openbaar Ministerie zullen zijn om de aangifte in behandeling te nemen.
Terzijde: waarom noem je hem een verdachte als je weet dat hij de boel heeft vernield? Dat is dan toch gewoon de dader?
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@teusvh
Blijft verdachte totdat Rechter heeft bepaald dat hij dader is.
Dat is namelijk aan de rechter niet aan de burger Groet