Kan een vrouw een man verkrachten?

Kan een vrouw een man verkachten? Rare vraag, maar kan het in juridische zin ook voorkomen dat een vrouw een man verkracht of is dit niet mogelijk, aangezien in de definitie is opgenomen dat het gaat om het 'onvrijwillig/zonder toestemming binnendringen van andermans lichaam'?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Was eens in het nieuws, dat een vrouw een inbreker had overmeestert en in de badkamer had vastgeknoopt, en deze meerdere dagen als sexslaaf gebruikte.
Thecis
2 jaar geleden
Helaas gaat de wet niet uit van gelijkheid omdat verkrachting wordt omschreven als iemand lichaam binnen dringen.
Bij een man kan dat uiteraard ook gebeuren, maar het komt veel meer voor dat mannen gedwongen worden tot seksuele handelingen vanuit een machtspositie van de vrouw (even gemakkelijk gezegd bijvoorbeeld bij baas-werknemer, irt kinderen om vanwege chantage in een andere vorm). Strikt genomen valt dit niet onder verkrachting maar het is wel seksuele handelingen onder dwang.
Dat maakt het onderwerp mannenverkrachting moeilijk omdat het wettelijk gezien lastig is (definitie gaat uit van een man die iets doet) om nog maar te zwijgen dat het niet algemeen geaccepteerd wordt dat vrouwen dit ook kunnen doen.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Thecis: Ik kan me niet voorstellen dat de wet spreekt van een mannelijke dader! De definitie van verkrachting spreekt echt van binnendringen - dus bij mannen, vrouwen of kinderen. De andere gevallen die jij noemt zijn "aanranding" - en dat schijnt dan minder erg te zijn, wordt in ieder geval lichter bestraft.
LeonardN
2 jaar geleden
@Thecis De definitie gaat niet uit van dat een man iets doet. https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel242 Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie. (De "Hij" is hier niet op te vatten als man, voor diefstal staat ook "Hij") Mannenverkrachting is dus makkelijk als het gaat om een voorbinddildo die een vrouw in zijn kont of mond steekt.
Waar jij op doelt (denk ik) is dat afgedwongen penetratieseks waarbij de vrouw afdwingt dat de man zijn penis in haar vagina stopt, NIET als verkrachting wordt gezien. Immers de man wordt niet binnengedrongen. Dat is dan enkel aanranding.
Thecis
2 jaar geleden
@hannekejansen, @leonardN
Ik heb ook niet gezegd dat de wet een mannelijke dader beschrijft. Wat ik wel beweer is dat de wet door ee manier van opschrijven niet uitgaat van gelijkheid. En dat is puur omdat het beschrijft dat verkrachting gaat om het binnendringen van het lichaam.
Er zijn alleen zat casussen waarbij een man tot seks wordt gedwongen (waarbij wel penetratie voorkomt, maar wel uitgevoerd door de man) waarbij de (psychologische) schade bij de man gelijk staat als bij een vrouw die verkracht is. Echter, wettechnisch kan dit geen verkrachting zijn vanwege de definitie zoals die in de wet is opgenomen (en dan heb ik het nog niet eens over hoe de maatschappij er tegen aan kijkt). Hier rust nog een gigantisch taboe op.
En ja, mannen kunnen ook gepentreerd worden, daar voorziet de wet wél in. Maar de anderen gevallen worden idd gezien als aanranding. Daar wilde ik op wijzen. Dat daar een discrepantie op zit vanwege een definitie.

Antwoorden (2)

Jazeker kan dat.

Verkrachting is het seksueel binnendringen van het lichaam onder dwang. Iemand kan je mond, vagina of anus ongewild binnendringen met een penis, vinger of een voorwerp. Dit valt allemaal onder verkrachting.

Een vrouw kan dus volgens de defenitie ook een man verkrachten.
2 jaar geleden
Ja, een vrouw kan een man verkrachten - indien sprake is van seksueel contact in de zin van het niet vrijwillig (= onder dwang) binnendringen van het lichaam.
Verkrachten (artikel 242 Wetboek van Strafrecht) is het met geweld of bedreiging met geweld een ander dwingen tot handelingen die bestaan of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam.
Van verkrachting kan sprake zijn wanneer het lichaam van de ander is binnengedrongen met de penis of vingers maar ook met een voorwerp. Het is vaste rechtspraak dat al van verkrachting wordt gesproken wanneer een vrouw tussen de schaamlippen wordt aangeraakt. Een opgedrongen tongzoen wordt tegenwoordig niet meer aangemerkt als verkrachting maar als een ontuchtige handeling.
Een vrouw die met geweld of dreiging met geweld een man haar lichaam laat binnendringen, verkracht de man.
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
SentWierda, dat laatste klopt niet. Degene die binnen wordt gedrongen, dus bijv. een man in zijn anus, DIE wordt verkracht. Dus NIET de vrouw die een man dwingt bij haar binnen te dringen.
SentWierda
2 jaar geleden
@HannekeJanssen. Het kan wel degelijk. In een bestseller van enkele decennia geleden (niet van Jan Wolkers!) wordt het volgende beschreven - waar gebeurd, althans volgens de biografie van de man.
Tijdens een bruiloft (ten tijde van WOII) lokt een 18-jarig meisje de man, een soldaat, naar een hooizolder. Daar blijken ook enkele andere meisjes te zijn en zij houden de soldaat in bedwang: hij ligt op zijn rug. Vervolgens gaat de een na de ander met ontbloot onderlichaam op zijn penis zitten. Hij ervaart dit als verkrachting.
LeonardN
2 jaar geleden
"Hij ervaart dit als verkrachting."
Een ervaring is nog niet gelijk aan een strafrechtelijk feit.
De definitie van verkrachting is dat een ander jouw lichaam binnendringt.
Het laatste feit dat jij beschrijft is eerder te omschrijven als aanranding. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verkrachting
Verkrachting is het ongewenst seksueel binnendringen van het lichaam door een ander. https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gender/volgens-de-wet-kunnen-mannen-niet-verkracht-worden/
Als een man gedwongen wordt tot penetratieve seks, is het dan verkrachting? De Nederlandse wet zegt van niet, en bestempelt het als aanranding. Met een lagere strafmaat tot gevolg. Er gaan stemmen op om hier iets aan te doen.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Wikipedia lijkt me niet een bron. Bovendien: verkrachting is niet synoniem aan: het ongewenst seksueel binnendringen van het lichaam door een ander.
Dat heb ik gesteld in mijn antwoord en dat is niet weersproken.
Een betere definitie is: verkrachting is het met geweld dwingen tot geslachtsgemeenschap. Dat heb ik als voorbeeld uitvoerig beschreven. En ik stel dat dit niet kan worden weersproken. Overigens bestaat er voldoende jurisprudentie m.b.t. verkrachtingen van mannen door vrouwen. Zelfs van verkrachtingen op grote schaal door vrouwen.
LeonardN
2 jaar geleden
https://eenvandaag.assets.avrotros.nl/user_upload/PDF/jongens_mannen_slachtoffer.pdf
"
Gek genoeg wordt een vrouw die een man tot
penetratie dwingt volgens de Nederlandse wet minder
zwaar gestraft dan een man die een vrouw verkracht.
Gedwongen penetratie kan onder de huidige Nederlandse
strafwetgeving niet worden gekwalificeerd als verkrachting,
maar wordt als aanranding (artikel 246 Sr) bestraft.
" https://www.hetrechtenstudentje.nl/nieuws/verkrachting-bij-de-man-heeft-de-vrouw-vrij-spel/
Heeft de vrouw dan vrij spel?
Nee, alleen is de bovengenoemde gedraging niet te kwalificeren als zijnde verkrachting. Het is mogelijk om de vrouw die de man ‘verkracht’ via art. 246 WvSr te vervolgen. Dit artikel spreekt over aanranding en vereist niet het bestandsdeel van het binnendringen van het lichaam. Dit artikel ruilt het binnendringen van het lichaam in voor ‘het dulden of plegen van ontuchtige handelingen’.