Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben 18 jaar, mag school mij verplichten savonds mijn profielwerkstuk te presenteren?

In de leerplichtwet staat dat kinderen niet savonds of snachts aan ''verplichte'' schoolactiviteiten mee hoeven te doen. Nu ben ik alleen 18, dus betekent dat dan dat er andere regels gelden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
847
Erna55
9 jaar geleden
Waarom heb je hier een probleem mee ?
Erna55
9 jaar geleden
Het verrast me dat je al 18 jaar bent en deze vraag stelt.
Bij presentaties van profielwerkstukken worden soms bedrijven, stagebegeleiders en ouders etc uitgenodigd. Je kunt blijkbaar niet snappen dat er dan andere belangen zijn anders dan je eigen " schooltijd" .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Tomatenplukker aangezien je 18 bent, ben je volwassen voor de wet. Dus gelden regels die voor kinderen gelden, voor jou niet (meer). Je bent het inderdaad niet verplicht in letterlijke zin, maar als je niet gaat zijn de consequenties wel voor jou.
Als jouw school een dagopleiding is en er vinden normaal gesproken nooit activiteiten s' avonds plaats is het inderdaad wat vreemd. Maar als ze dit van andere leerlingen ook vragen (de school organiseert bij voorbeeld een avond waarop alle leerlingen hun werkstukken presenteren) en je kon van te voren weten dat dit zo gaat, denk ik dat je het beter wel kunt doen. Tenzij je een goede reden hebt om dit niet te willen: bij voorbeeld als je daarvoor vrij moet nemen van werk, of op medische gronden. @Erna55
Niet iedereen is even snel volwassen (gelukkig maar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klopt dat school je niet kan verplichten 's avonds te komen maar echt handig is het niet om dit te weigeren. Dat heeft overigens niets te maken met wel of geen 18, jij hebt nog geen startkwalificatie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik heb geen idee of ze het verplicht mogen stellen maar waarschijnlijk ben je vrij om te gaan of niet te gaan. Maar je school kan je geen cijfer geven voor je profielwerkstuk als je er niet bent en kan je dan dus niet je opleiding afronden.
De keuze is aan jou...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding