Hoe weet je of je iets erft?

Eigenlijk was het een andere vraag hier die deze bij mij opbracht: hoe weet je of je iets erft van iemand.
Het verhaal: Een goede vriend van mijn ouders heeft mij en mijn zus in zijn testament gezet, jaren geleden. Dit was als bedankje voor iets wat mijn ouders voor hem hebben gedaan. Intussen zijn onze ouders al een poos overleden en ook deze goede vriend is nu al ongeveer een jaar terug overleden.

Moeten bepaalde mensen (wie dan?) ons in kennis stellen dat we iets erven? Of zouden we er zelf achter aan moeten gaan?

De vraag is trouwens alleen uit interesse, want ik zit niet te wachten op een erfenis en laat het verder gewoon zitten.

Toegevoegd na 43 seconden:
Om het nog iets complexer te maken: deze vriend van mijn ouders was Nederlander, maar woonde al jaren in het buitenland.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het kan natuurlijk zo zijn dat die vermelding in het testament al lang ongedaan is gemaakt, het was iets van ruim 35 jaar terug namelijk.
Mijn ouders waren ook als erfgenaam benoemd trouwens. Hoe zou dat zitten? Mijn zus en ik zijn namelijk wee erfgenaam van onze ouders.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Ten eerste testamenten kunnen ook veranderen dus dat wil zeggen ook benoemd kan ook weer ongedaan gemaakt worden. Als er een testament is gemaakt door een notaris en je staat daar nog steeds in dan krijg je bericht van een notaris dat er iets is hebt geërfd.

Het beste antwoord

De notaris bij wie het testament van de overleden persoon werd opgemaakt geeft dit door aan de erfgenamen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat betreft dan het testament zoals dat in de recentste versie vast werd gelegd.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat een notaris waar het testament werd opgemaakt dit doorgeeft aan de erfgenamen is pertinent niet juist.
Als er een executeur-testamentair benoemt is, regelt deze de afwikkeling. Deze kan zelfs een buitenstaander zijn.

Andere antwoorden (1)

Alle testamenten die in Nederland worden gepasseerd bij de notaris, worden ingeschreven in het Centraal Testamentenregister (CTR). Dit register wordt bijgehouden door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB)
Alleen via deze instantie bent u er zeker van dat u de juiste informatie krijgt of en door wie het laatste testament is gemaakt.
Dat u bericht krijgt van de notaris waar het testament ooit is opgemaakt is geen wet van Meden en Perzen, al helemaal niet als het opmaken van een testament 35 jaar geleden is. Het kan heel goed zijn dat u via deze notaris die het testament heeft opgemaakt niets hoort. Na zo lange tijd is misschien het notariskantoor opgeheven.

Het is ook niet verplicht dat de nabestaande de nalatenschap af te laten wikkelen bij het notariskantoor waar een testament is opgemaakt. De erfgenamen mogen zelf een ander notariskantoor kiezen als hen dat beter uitkomt. Het is dan de taak van de executeur de adressen te achterhalen van een eventueel genoemde legataris of mede-erfgenamen. De enige manier om er zeker van te zijn of er een testament is, is via de informatie die u kunt krijgen bij het Centraal Testamentenregister (CTR).
Stuur het verzoek, inclusief een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister, naar: CTR, Postbus 19398, 2500 CJ 's-Gravenhage.