Kan ik als hoofdhuurder mijn onderhuurders uit huis zetten?

Ik zit in een lastige situatie. Ik ben hoofdhuurder van een pand met een aantal kamers die ik onderverhuur met toestemming van de verhuurder. Nou is de situatie tussen de huisgenoten en mij helemaal niet goed. Zo slecht zelfs dat ik het niet eens meer fijn vind om thuis te zijn. Kan ik de onderhuurders uit huis zetten? Omdat het om een gedeelde woning gaat is er geen recht op huurbescherming. Ik heb ook geen contract met hen alleen schriftelijk op papier dat zij wonen in de woning. Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien. Bedank alvast!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Antwoorden (1)

Dat wordt een lastige zaak, de onderhuurders zijn niet zomaar uit huis te zetten. Ondanks dat je zegt dat er geen huurbescherming lijkt me dat niet zo snel juist, immers ook voor iemand die op kamers woont en de woning deelt geniet huurbescherming. Voor jou geldt dus dat het moeilijk wordt om de huur op te zeggen ook al is het onderverhuur. Op een enkele uitzondering na is de situatie bij onderhuur niet veel anders dan bij gewone huur.
Dat er geen huurovereenkomst gedetailleerd is opgemaakt maak ook niets uit. Het lijkt er nu in ieder geval op dat de overeenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan.

Dat alles leidt tot het volgende:

'De verhuurder mag slechts opzeggen op grond van een beperkt aantal redenen, die hij aan de huurder dient mee te delen in zijn opzeggingsbrief. Opzegging om andere redenen dan de in de wet genoemde is niet mogelijk.
De in de wet genoemde redenen zijn:
De huurder heeft zich niet gedragen zoals een goed huurder betaamt.

Indien je dus aannemelijk kunt maken dat zij zich niet als goed huurder hebben gedragen, door overlast/verwaarlozing of wanbetaling etc, kan je nog iets proberen.

Andere redenen staan in de bijlage, maar die zie ik niet zo snel van toepassing:
http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html
erotisi