hoe word je bestuursrechter?

Ik ben benieuwd welke concrete stappen afgelegd dienen te worden indien je voornemens bent bestuursrechter te worden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Door een HBO opleiding bestuursrecht te volgen. Dit kan bv bij de NCOI opleidngengroep, maar als je even in een zoekmachine zoekt op bestuursrecht + opleiding vind je nog veel meer mogelijkheden.

De opleiding is een specialisatierichting binnen de HBO Bachelor Rechten. Voor wie al juridische kennis en ervaring heeft, is deze opleiding direct toegankelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Eerst universitaire studie rechten volgen, daarna jezeklf toegelaten krijgen tot de opleiding tot rechter.
Antoni
10 jaar geleden
DeBibliotheek, waarom denk je dat men met de door jou genoemde HBO-opleiding bestuursrechter kan worden? Op de website staat alleen: "De opleiding is vooral geschikt voor mensen die vanuit hun werk te maken hebben met bestuursrechtelijke aangelegenheden." Wie rechter wil worden, heeft, voorzover ik weet, altijd nog een UNIVERSITAIRE studie Rechten nodig.
Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Rechter vind je onderstaande informatie. Voor de functie van Bestuursrechter is er op die site geen aparte pagina:

"Beroepsprofiel rechter

Als Rechter ben je vooral bezig met het afwegen van belangen. Je bekijkt aan de hand van de gegevens van een casus of probleem en de geldende wetten en regelgeving wat de best mogelijke oplossing voor het conflict is. Binnen het rechtssysteem zijn er verschillende soorten Rechters:

1. Bestuursrechter: als Bestuursrechter hou je je vooral bezig met de geschillen op het gebied van het bestuursrecht. Je behandelt vaak zaken in verband met vergunningen of besluiten van de overheid.
2. Civiele Rechter: (...)
3. Strafrechter: (...)
4. Kantonrechter: (...)
5. Politierechter: (...)
6. Kinderrechter: (...)

Als rechter kun je dus bezig zijn in de enkelvoudige kamer waarbij je alleen recht spreekt( de politierechter, kinderrechter, ), maar ook in de meervoudige kamer, hier worden door 3 rechters de moeilijkere en ernstigere zaken behandeld. Als rechter bekijk je elke zaak vanuit de wet maar als de wet geen uitsluitsel geeft dan wordt de uitspraak van jou als rechter de nieuwe regel. "

"Opleidingen tot rechter

Voor dat je Rechter wordt moet je eerst de opleiding RAIO volgen. Dit staat voor Rechterlijk Ambtenaar in Opleiding. Voor toelating tot deze opleiding gelden een paar eisen:
» Afgeronde opleiding Rechtsgeleerdheid (WO)
» Afgestudeerd in Nederlands Burgerlijk (Proces)Recht, Straf(proces)recht en Bestuurs(proces)recht.
» Naast formele eisen zijn er ook nog eisen op het persoonlijke vlak. Je moet analystisch sterk zijn, een goed juridisch inzicht hebben en moet je makkelijk besluiten kunnen nemen. Ook moet je tegen een hoge werkdruk kunnen en heb je goede communicatieve vaardigheden. Deze vaardigheden worden beoordeeld aan de hand van een analytisch/cognitieve test en een voorgesprek. Ook volgt er naar aanleiding daarvan een assesment.
» De Nederlandse nationaliteit.

Na afronding van deze opleiding ben je eerst gerechtsauditeur en kun je na een jaar benoemd worden tot Rechter."

Na een universitaire studie Rechtsgeleerdheid (Rechten), moet je dus nog de opleiding RAIO volgen om uiteindelijk bestuursrechter te kunnen worden.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, ja, het is een lange weg, en na al die jaren moet er nog een vacature zijn waar je voor in aanmerking komt.