Wat zegt de Nederlandse wetgeving over het verhuur van goederen via een website?

Zijn er specifieke regels die door de verhuurder moeten nageleefd worden betreffende de totstandkoming en de ontbinding van deze contracten? Moet de verhuurder het bewijs kunnen leveren dat de algemene voorwaarden door de huurder aanvaarde zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, de algemene regelgeving omtrent huur en verhuur ( in het BW) is van toepassing. Er zijn wel regels over koop op afstand en ik neem aan dat regels over huur vergelijkbaar zullen worden toegepast. Algemene voorwaarden moet de huurder (kunnen) kennen, dus moer hij daar op gewezen worden. In veel websites kan een huurder ( etc) niet verder als hij niet online akkoord gaat met die voorwaarden ( dwz lezen en dan vinkje zetten). Dat is een simpele en waterdichte manier.
Uiteraard kan ( en moet dan ook ) ook verwezen worden naar de voorwaarden zoals die bij de KvK zijn gedeponeerd maar dan is het al wat moeilijker en is er grote kans op gedoe en inschakeling van de rechter etc. Algemene voorwaarden in de website inbouwen is een mooie oplossing.
Ontbinding van een contract gaat ook volgens de gewone regelgeving maar uiteraard kunnen er in de algemene voorwaarden bepaalde voorwaarden extra worden opgenomen. Ik wil hier niet op details ingaan. Neem eens contact op met de Kamer van Koophandel, zij zullen zeker meer informatie kunnen geven.