Kan de economische waarde van een huis ook achteraf vastgesteld worden ivm legitieme portie?

(Hypothetische vraag en gekozen bedragen wat extreem gekozen)
Ik ben weduwe en onterf mijn enig kind, ik maak mijn enig overgebleven broer de enige erfgenaam in het testament.
Daarna gebeurt het volgende:
(voor gemak heb ik geen andere bezittingen/geld anders dan woning, wel (hypotheek)schuld van **115.000)
1 januari 2018 WOZ-waarde 200.000 eu
1 mei 2018 huis buren wordt verkocht 110.000
2 juni 2018 ik overlijd
3 juni 2018 huis andere buren verkocht *155.000
--- Kind eist legitieme portie op
1 januari 2019 WOZ-waarde 120.000 eu
2 januari 2019 broer verkoopt huis voor 115.000 euro
Broer betaalt schulden/hypotheek en verrekent die met de opbrengsten en houdt 0 euro over (dankzij de 115.000 euro van de verkoop huis).
Zoon komt met advocaat en rekent: *155.000-**115.000= 40.000 euro (erfenis) en wil van dat bedrag de legitieme portie gaan berekenen.
Broer stemt hier niet mee in. Dit zou namelijk betekenen dat de legitimaris voordeel heeft en de erfgenaam er schuld aan zou overhouden. Daarnaast wil de broer dan het bedrag van 130.000 aanhouden of op zijn minst het huis laten taxeren op het moment van overlijden (er zijn wat verschillen in de huizen van de buren).

De vraag is kan je uberhaupt een huis laten taxeren op een terugliggende datum.

Daarnaast kan het dus zo voorkomen dat erfgenaam benadeeld wordt en legitimaris er beter van wordt?

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K
ronron1212
5 jaar geleden
De woz waarde is de waarde die door de gemeente wordt vastgesteld de werkelijke waarde van een huis is meestal echt wel hoger. Dus je voorbeelden zijn niet goed.
LeonardN
5 jaar geleden
Maakt voor de beantwoording van de vraag niet zo denderend veel uit denk ik. Maar als je (of een ander) een antwoord kan geven en zelf wat waardes wil fingeren die dichter de werkelijkheid zouden kunnen benaderen is dat prima.
ronron1212
5 jaar geleden
Woz waarden 180.000 huis verkocht voor 210.000 maakt echt wel wat uit in je vraag stelling. Meer de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
WOZ waarde is niet van belang, het gaat om de werkelijke opbrengst minus alle kosten. Stel dat zoiets zich echt zou voordoen, is het beter om beneficiair te aanvaarden.
Je houdt er dan in ieder geval geen schulden aan over. En in geval van beneficiair aanvaarden, HELEMAAL niet uit de erfenis meenemen. Op het moment dat je een mooi zilveren meenemeet heb je de erfenis aanvaard, en moet je ook voor de schulden staan
ronron1212
5 jaar geleden
Daarnaast is het zo dat als na de verkoop niets overblijft er niets te erven valt.
LeonardN
5 jaar geleden
De zoon is geen erfgenaam en zal dus ook niks erven, hij wil wel de legitieme portie claimen en heeft daar volgens mij recht op ondanks wat er na de verkoop overblijft. Immers het gaat om de waarde van het huis tijdens of direct NA overlijden. Niet de opbrengst van verkoop. Aan de andere kant heeft deze ook geen recht op meer geld als het huis voor 1 miljoen verkocht zou worden op 2 januari 2019.
ronron1212
5 jaar geleden
Het legitieme portie moet er wel zijn een ouder die geen bezit achter laat omdat de hypotheek hoger is dan de opbrengst heeft niets
LeonardN
5 jaar geleden
Het probleem is dat het bezit wordt berekend tijdens of direct na overlijden. Als daarna de huizenmarkt instort en de erfgenamen het huis verkopen voor een veel lager bedrag dan het meetpunt direct na of tijdens overlijden, hebben de erfgenamen een probleem. Voor de erfgenamen kan er dan niets overblijven terwijl de opeiser(s) van de legitieme portie wel recht hebben op geld. Het is ook te lezen in de link van Joandarc. Stel dat de huizenprijzen zakken en de erfgenamen hebben moeite om het huis te verkopen, dan heeft de legitimaris daar geen last van. Hij heeft gewoon recht op zijn legitieme vordering die na zes maanden opeisbaar is geworden. Hierdoor zijn er in de periode dat de huizenmarkt in elkaar stortte veel gevallen geweest waarbij legitimarissen er heel goed vanaf zijn gekomen en veel meer ontvingen dan dat hun ouders gedacht hadden dat hun onterfde kind zou krijgen. Dit leidde tot zeer oneerlijke situaties voor de niet-onterfde kinderen, die meestal wél een goede band .....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212, De legitieme portie wordt berekend over de waarde van de goederen van de nalatenschap, vermeerderd met bepaalde giften en verminderd met bepaalde schulden, bv hypotheekschulden.
Het klopt dus wat u schrijft, namelijk: als er na de aftrek van de schulden niets overblijft is er ook niets te verdelen.
LeonardN
5 jaar geleden
als er na de aftrek van de schulden niets overblijft is er ook niets te verdelen. Voor de erfgenamen is er dan idd niks te verdelen. De legitimaris kan echter lachend verwijzen naar de waarde van het huis tijdens overlijden en dus een hoger bedrag opstrijken dan een erfgenaam ALS het huis een lagere waarde heeft tijdens de verkoop. Wat ronron dus onjuist beweert (en waar je niet op wijst in de reacties, maar wel in je antwoord) is dat het niet gaat om de opbrengst, maar om de waarde tijdens overlijden.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN raar dat je de vraag stelt als je het schijnbaar al weet. Maar de waarde wordt geschat en na de verkoop als dat is af gesproken.De verkoop moet dus afgesproken worden wordt de opbrengst verdeeld. Anders als het bewoond blijft dan is het de waarde na overlijden.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik weet iets niet. Daar vraag ik om. De vraag is, kan de waarde van de woning (net na overlijden) voor het bepalen van de legitimaire massa nog bepaald worden ver na het overlijden zelf?
Kan de erfgenaam of de legitimaris op 3 januari 2019 nog een taxatie/waardebepaling laten doen die bepaalt wat de het uiteindelijk bedrag wordt van de legitieme portie (niet van de te verdelen erfenis).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is de waarde van de woning per overlijdensdatum die geldt voor de berekening van de legitieme portie. Je kunt het zo gek niet verzinnen,er zijn legio redenen waarom een erfgenaam daartoe verplicht is. Het taxatierapport is voor waarheid getekend en aanvaard door de erfgenaam c.q. erfgenamen, c.q. executeur. Dit hoeft niet te wijken voor een eventueel latere lagere of hogere verkoopsprijs.
De niet-erfgenaam-legitimaris kan hooguit een paar maanden later info inwinnen, bv via het kadaster, een zgn vergelijkend onderzoek over de betreffende periode, of de opgegeven waarde ongeveer juist is. Het juiste taxatiebedrag is later niet meer vast te stellen. Er kunnen namelijk situaties geweest zijn die het taxatiebedrag hebben beïnvloed. Er kunnen andere regels gegolden hebben waarvan de ontevreden erfgenaam of niet-erfgenaam niet (meer) op de hoogte is.
Bij een juridisch geschil dient elke zaak op zijn eigen feiten en omstandigheden te worden beoordeeld.

Antwoorden (2)

De legitieme portie wordt berekend over de waarde van de goederen van de nalatenschap, vermeerderd met bepaalde giften en verminderd met bepaalde schulden.
De waardering van de goederen van de nalatenschap moet gebeuren op - het tijdstip onmiddellijk na het overlijden van de overledene - . Het gevolg is dat de erfgenamen de legitimaris een geldbedrag moeten afgeven ter grootte van zijn legitieme portie per de overlijdensdatum van de erflater.
De oom moet het onterfde kind dus een geldbedrag betalen gebaseerd op de grootte van de schuld die hij heeft bij het onterfde kind, gebaseerd op het erfrecht.
Stel dat de huizenprijzen zakken en de erfgenamen hebben moeite om het huis te verkopen, dan heeft de legitimaris daar geen last van. Hij heeft gewoon recht op zijn legitieme vordering die na zes maanden opeisbaar is geworden.
De taxatie en/of waardebepaling gaat in kort na de dag van overlijden en zal niet veel afwijken van de WOZ-waarde die bekend is.
Het Kadaster registreert verkoopgegevens van alle Nederlandse woningen. Men kan nu voor een klein bedrag bij het kadaster de waarde van een woning opvragen zoals deze voor een vergelijkbare woning in bv in 2016 zou zijn geweest.
Men kan ook een Calcasa-rapport aanvragen. De waardebepaling wordt gedaan door middel van de berekening van 25 gerealiseerde woningtransacties in de straat en buurt in de gevraagde periode. Daarbij stelt de rekenmodule een onder- en bovengrens vast.
http://www.calcasa.nl/
https://verklaringvanerfrechtservice.nl/legitieme-portie-onterfd-kind-daalt-niet-mee-bij-waardedaling-erfenis/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Me beperkend tot de kern van je vraag: ja, dat kan.
Een makelaar/taxateur beschikt over lijsten en tabellen van de prijsontwikkeling van (vergelijkbare woningen in de afgelopen jaren. Dus als hij/zij nu de woning taxeert kun je eenvoudig berekenen wat de waarde op X datm geweest zal zijn.
NB: met de WOZ-waarde kun je niet veel. Dat is te grofmazig, en bovendien wordt de taxatie vaak aan de lage kant gehouden, om een vloed aan bezwaarschriften te voorkomen. Als het gaat om het verdelen van een erfenis zul je echt moeten laten taxeren. Als er onenigheid over de erfenis is kun je - vooraf - afspreken dat beide partijen een taxatie laten doen, en dat je het gemiddelde van de twee bedragen zult nemen.
teusvh
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
huis is maanden later na overlijden van de overledene verkocht, kan niet meer nú getaxeerd worden door een makelaar/taxateur op aanvraag van een onterfd kind.
teusvh
5 jaar geleden
Voor het erfrecht (en de erfbelasting die je moet betalen) is de waarde van het huis op de datum van overlijden bepalend. Een makelaar/taxateur kan prima terugrekenen wat de waarde op dat tijdstip is geweest.
Of het is verkocht (afgebroken, afgebrand) is niet relevant. Dat (rechts)feit is ontstaan ná het openvallen van de erfenis.
Uiteraard kan e.e.a.slechts worden gevorderd door een erfegenaam jegens de andere erfgenamen. Ook een onterfd kind houdt recht op de legitieme portie, dus is hij/zij erfgenaam. En heeft hij/zij alle belang bij het bepalen van de waarde van de nalatenschap.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een onterfd kind is geen erfgenaam maar schuldeiser, daar vergist u zich al.
LeonardN
5 jaar geleden
@teusvh
Ik snap hier nu helemaal niets van (dacht dat het bij de vorige vraag wel duidelijk was geworden). Goed gaan we weer een stapje terug.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/647595/onterfd-kind-erfgenaam-juridische-zin/ @JoanDArc
Maar klopt de conclusie dan op zijn minst wel? Ongeacht de onjuiste begrippen?
(Als in: Ja een legitimaris of erfgenaam kunnen maanden na overlijden nog een waardebepaling laten doen op een woning ten tijde van overlijden, in een juridisch geschil ter bepaling van de legitieme portie.)
teusvh
5 jaar geleden
Klopt, ik heb me vergist. Het gaat inderdaad om een vordering op de boedel. Voor de rest van wat ik zeg,namelijk datj e de waarde van de woning kunt en moet bepalen per de datum van overlijden, maakt dat geen verschil.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neen de conclusie klopt niet.
De waarde van de woning moet zo kort mogelijk geschieden na het overlijden van de overledene. Het gaat om de waarde op de dag van het overlijden. Er kan veel later alleen een indicatie berekend worden, er kunnen op het tijdstip van overlijden andere regels gegolden hebben voor de waardebepaling, waarvan latere makelaar/taxateur niet op de hoogte is. Het gaat ook niet om een gemiddelde, het gaat om de werkelijkheid van dat moment.