is het wettelijk toegestaan om verschillende borg te vragen afhankelijk van je leeftijd? (leeftijdsdiscriminatie)

Wij willen een huisje huuren en toen ik op de site zat zag ik dan de normale borg 395 euro was en wanneer je jonger bent dan 26 is de borg 750 euro. Dit is dus leeftijdsdiscriminatie. Is dit wettelijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
De borg krijg je terug wanneer er geen schade is.
Waarschijnlijk zal de ervaring zijn dat jongeren vaker een grotere schade veroorzaken.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Ja dat is duidelijk, en zal zelfs bewezen kunnen worden. Vraag blijft of je daar beleid op toe mag passen. Mannen van Marokkaanse afkomst hebben een hogere kans crimineel te zijn. Wat als we bij de kassa steekproefsgewijs mensen van Marokkaanse afkomst vaker controleren en dat ook gewoon zeggen? Mag dat? @ronron1212
Mooi dat je het antwoord weet, kan je dat ook nog onderbouwen? Het is een vrij zinloze reactie zal de reactie hieronder laten zien:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft er niet te huren je mag er huren.
Waarom roept iedereen tegenwoordig gelijk discriminatie het gaat zo langzamerhand bergens meer over
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het discriminatie is?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het IS discriminatie. Discrimineren = onderscheid maken. De vraag is alleen of het in dit geval is toegestaan.

Antwoorden (2)

Ja dat mag

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leeftijdsdiscriminatie#Gezondheidszorg

Gezondheidszorg[bewerken]
Ziektekostenverzekeringen zijn voor ouderen vaak duurder dan voor jongeren, omdat men verwacht dat ouderen eerder ziek worden.

Andere gebieden[bewerken]
Het discrimineren op leeftijd bij het aanbieden van diensten, bijvoorbeeld bij het verhuren van een auto, is in Nederland niet bij de wet verboden.

In principe is jouw geval dus vrij vergelijkbaar met de situatie in de gezondheidszorg. En uiteindelijk zou men zelfs de regel in kunnen stellen dat je geen huisje zou mogen huren.

Leeftijdsdiscriminatie is dus niet altijd verboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Wikipediateksten die nog bewerkt moeten worden lijken mij geen betrouwbare bronnen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Want?
Erna55
8 jaar geleden
@MrTomaat : goed gevonden !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind je vergelijking met de gezondheidszorg wat ongelukkig, ouderen betalen veel meer als ze ziek zijn of worden. Voor de aanvullende verzekering worden ze vaak afgewezen, van de belasting krijgen ze maar een klein beetje terug van de gemaakte kosten. Terwijl je borg geheel terug krijgt, als je niets kapot maakt en de boel netjes achterlaat. Aan ziek zijn of worden kun je meestal niets doen, vernieling of rotzooi kun je voorkomen, dat heb je zelf in de hand.
Dat mag. Van discriminatie is sprake als er een onrechtvaardig onderscheid wordt gemaakt. Daarvan is hier geen sprake.

De kans dat schade aan een huisje wordt veroorzaakt als je er een groep "jongeren" in onderbrengt is veel groter dan wanneer je er een groep "ouderen" in onderbrengt.
Computoon