in welke situatie mag je 112 bellen?

Om te kijken watvoor melding direct 112 mag gebeld worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk alleen als er levensgevaar is en HEEL snel hulp is gewenst. Iets minder dringende noodgevallen waar wel snel ambulance, brandweer of politie bij moet zijn doen ze ook niet moeilijk over.

In alle andere situaties bel je gewoon rechtstreeks arts/ziekenhuis, brandweer of politie.

Voor voorbeelden en uitleg kun je trouwens ook tereht op de site van 112.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je lijk heb gevonden, wat dan, moet je ook 112 bellen of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dan mag je 112 bellen - al is het maar omdat je in je paniek niet zo snel een ander nummer te binnen schiet of kunt opzoeken. Bovendien moet zowel bij het vinden van een lichaam thuis als ergens buiten zo snel mogelijk iemand erbij, want als leek MAG jij helemaal niet constateren dat iemand dood is (behalve als het hoofd van de romp gescheiden is of de ontbinding zodanig dat er geen twijfel mogelijk is) dus daar moet sowieso snel een arts bij. En in de regel ook politie om misdrijven te onderzoeken danwel uitsluiten.

Andere antwoorden (2)

Je belt 112 in levensbedreigende en heterdaad-situaties.

Bijvoorbeeld:
aanrijding met gewonden
mishandeling
beroving
steekpartij
vechtpartij
als er iemand onwel wordt
inbraak op heterdaad
diefstal op heterdaad
vernieling op heterdaad
vandalisme op heterdaad
ontvoering of een poging tot ontvoering

Ben je getuige of slachtoffer van een van deze zaken? Bel 112!

Deze oproepen vallen onder de hoogste prioriteit van de politie. Een politieauto komt altijd poolshoogte nemen. Hoe eerder je 112 belt, des te sneller we kunnen reageren. Snel alarm slaan, betekent een grotere kans om de daders te pakken.

Wel politie, geen spoed?

Het kan ook gebeuren dat je wel politie nodig hebt, maar de situatie niet levensbedreigend of op heterdaad is.

In die gevallen moet je het landelijke politienummer bellen: 0900-8844. Denk bijvoorbeeld aan:
verkeerd geparkeerde auto's
burenruzie
baldadig gedrag
geluidsoverlast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij een situatie dusdanig erg vind, (dat is voor iedereen anders) mag je 112 bellen. Dan heb ik het niet over een overreden poes of een verloren portemonnee, maar zaken waarvan jij vind dat een brandweer, ambulance of politie medewerker met spoed naar een (door jou aangewezen) bepaalde lokatie moet komen. Komt het voor dat een persoon "te snel" belt in de ogen van de dienders, word je vriendelijk verzocht om beter op te letten wanneer je belt om zo de lijn vrij te houden voor gevallen die "belangrijkere" spoedeisende hulp nodig hebben dan waar jij op dat moment voor belt.