Moet je een basisbeurs terug betalen?

ik heb binnekort recht op studie financiering maar heb hier nog veel vragen over.

Ik zit momenteel op een moeilijke 4 jarige mbo nivo 4 opleiding en wil straks niet in de schude komen door dat ik mijn opleiding niet haal en alles moet terug betalen.
Dus is mijn vraag stel ik pak alleen een basisbeurs moet ik die dan terug betalen als ik de opleiding niet haal?
Zo ja mag je studie finaciering wijgeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (2)

Ja als je,je opleiding niet haalt moet je alles terug betalen het is een prestatie beurs ook moet je,je ov jaarkaart kosten terug betalen en ja je mag een studiefinanciering weigeren succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: je moet de studie binnen 10- jaar halen, dus dat zal geen probleem geven ;-)

Studiefinanciering mag je zeker weigeren. De makkelijkste manier: niet aanvragen ;-)

Wat de kosten ook kan drukken is het weigeren van je OV-kaart. Ik gebruikte hem nooit. Blijkt 67 euro per 2 weken te kosten... hmmm...over besparing gesproken als je hem wel neemt maar uiteindelijk je opleiding niet afmaakt. Dan moet je hem idd terugbetalen... Het maakt hierbij niet uit of je hem 1 of 100 keer per jaar gebruikt (NB dit is voor de OV chipkaart die hier gister/eergister is ingevoerd). Maar toch, vervoer is een van de duurste posten van de IBG/DUO, tenminste, als je er geen gebruik van maakt.

Ikzelf heb WO, maar ga er niet vanuit dat het allemaal helemaal anders is, dus:

Basisbeurs: bij behalen diploma gratis, anders terugbetalen. Termijn = 10 jaar. Als je binnen die 10 jaar de opleiding (of een andere) gehaald hebt wordt deze je geschonken.

Aanvullende beurs: hangt af van je ouders, van hun salaris en of je wel of niet nog thuis woont. Zelfde voorwaarden als bij de basisbeurs.

OV-chipkaart: heb ik nooit gehad. Had vroeger wel de OV-kaart maar gebruikte hem zo weinig dat ik hem de laatste jaren geweigerd heb. Ben dan echt goedkoper uit met eens per jaar een treinretourtje Utrecht dan dat die kaart me zou kosten.

Collegegeldkrediet: is relatief nieuw, moet sowieso terugbetaald worden, is bedoeld om je tijdens je studie te helpen in je maandelijkse lasten.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Op deze pagina allerlei vragen en antwoorden over wel of niet terugbetalen aan IBG (is nu DUO, kan er niet aan wennen ;-))